Peste 15.000 de profesori suplinitori calificaţi riscă să părăsească sistemul de învăţământ în contextul în care o treime din profesorii titulari au peste 50 de ani

Moţiunea AUR împotriva ministrului Educaţiei a picat în Senat, iar Daniel David rămâne în funcţie. Problemele structurale ale sistemului educaţional rămân însă nerezolvate

Bucureşti, 15 septembrie 2025

Senatul a respins astăzi, cu 82 de voturi împotrivă şi 40 pentru, moţiunea simplă depusă de AUR împotriva ministrului Educaţiei, Daniel David. Premierul Ilie Bolojan a venit personal în plen pentru a-l susţine pe ministru, justificând măsurile controversate prin deficitul bugetar de „30 de miliarde de euro anual”. Dincolo de dezbaterea politică, datele arată că peste 15.000 de profesori suplinitori calificaţi riscă să fie eliminaţi din sistem tocmai când 31,9% dintre profesorii titulari au peste 50 de ani şi se apropie de pensionare.

Discrepanţe între naraţiunea oficială şi realitatea din teren

În apărarea sa din faţa Senatului, ministrul Daniel David a afirmat că „niciun titular nu şi-a pierdut poziţia”, iar „suplinitorii calificaţi au rămas cam la acelaşi nivel”. Această declaraţie contrastează cu datele concrete şi cu estimările sindicatelor.

La concursul de Titularizare 2025, 14.532 de profesori suplinitori au obţinut note peste 7, demonstrând competenţele necesare pentru predare, conform datelor publicate de Ministerul Educaţiei. Însă numărul posturilor vacante disponibile la nivel naţional a fost de doar 9.180, creând un deficit de 5.352 de posturi pentru profesorii calificaţi.

„Profesorii suplinitori calificaţi cu note peste 7 la Titularizare 2025 sunt în pericol să fie eliminaţi din şcoli pentru că nu sunt cuprinşi în procedura pentru încadrarea cadrelor didactice în anul şcolar 2025-2026”, avertiza EduPedu încă din august.

Sindicatele: „O concediere mascată de peste 15.000 de posturi”

Federaţiile sindicatelor din educaţie estimează că peste 15.000 de posturi vor dispărea prin neprelungirea contractelor profesorilor suplinitori şi a titularilor cu normă redusă.

„Măsurile înseamnă practic reorganizarea unei bune părţi din învăţământ şi concedierea mascată a zecilor de mii de specialişti cu grade didactice şi ani de vechime”, au declarat reprezentanţii sindicatelor, care consideră că România traversează „cea mai gravă criză din învăţământul românesc din ultimii 35 de ani”.

În timpul dezbaterilor, premierul Bolojan a susţinut că România „nu mai putea continua aşa pentru că intram într-o fundătură”, referindu-se la deficitul bugetar. Totuşi, potrivit Consiliului Fiscal, măsurile din educaţie aduc o economie de doar 0,02% din PIB, echivalentul a 378 de milioane de lei.

O demografie îngrijorătoare: o treime din profesori au peste 50 de ani

Datele Ministerului Educaţiei indică o situaţie alarmantă: din totalul de 211.345 de cadre didactice (2021–2022), 67.400 au peste 50 de ani (31,9%). Doar 19.000 au între 18 şi 30 de ani (9,1%).

În învăţământul primar, mai mult de jumătate dintre profesori (28.376 din 47.414) aveau, în 2020, vârsta de peste 50 de ani. Dintre aceştia, 7.734 aveau vârsta între 55 şi 64 de ani, iar 820 predau deşi au trecut de 65 de ani.

Tendinţe îngrijorătoare şi prognoze sumbre

În ultimul deceniu, corpul profesoral s-a îmbătrânit accelerat: între 2013 şi 2023, ponderea profesorilor tineri la gimnaziu a scăzut de la 13% la 8%, în timp ce ponderea celor peste 50 de ani a crescut de la 29% la 32%.

La titularizare, la fizică au fost puţin peste 200 de candidaţi pentru aproape 700 de posturi complete. Situaţia este similară la chimie, informatică şi tehnologia informaţiei.

Apelul la profesorii pensionari – o soluţie temporară

Pentru a compensa deficitul, numeroase şcoli apelează la profesori pensionari. În Bucureşti, 390 de cadre aflate peste vârsta de pensionare vor rămâne titulari în anul şcolar 2025–2026, o creştere de 29,14% faţă de anul trecut.

Directorul Colegiului Naţional „I.L. Caragiale” a mărturisit: „Din nou apelăm la bunăvoinţa celor două profesoare care s-au pensionat... însă este ultimul an în care vor veni. De la anul nu ştiu cine o să predea fizică”.

Ministerul Educaţiei caută soluţii legale pentru ca profesorii pensionari să-şi continue activitatea, inclusiv posibilitatea cumulării pensiei cu plata pentru orele predate.

Contextul european: România elimină profesori când restul Europei îi caută

Comisia Europeană arată că 24 din 27 de ţări membre raportează lipsuri de cadre didactice. Cauzele principale: salarii mici, volum mare de muncă, îmbătrânirea populaţiei de cadre didactice. Suedia estimează nevoia de 153.000 de profesori calificaţi până în 2035.

Paradoxul României: pondere relativ mai mică a profesorilor peste 50 de ani (26% la gimnaziu faţă de 36% media OCDE), potenţial avantaj erodat prin eliminarea suplinitorilor calificaţi. În timp ce Germania avertizează să nu scadă standardele de calificare, România pare să facă opusul: pierde profesori calificaţi în numele unor economii bugetare.

Paradoxul suplinitorilor calificaţi

Suplinitorii nu sunt cadre de „rangul doi”. Mulţi au grade didactice, experienţă şi rezultate, dar lipsa posturilor titularizabile îi blochează în afara titularizării. În 2024, doar 9.933 de posturi erau pe perioadă nedeterminată (13% din total), în timp ce 65.642 puteau fi ocupate doar pe perioadă determinată.

Noua procedură de constituire a normelor didactice, bazată pe Legea 141/2025, nu îi include pe suplinitorii calificaţi în etapele oficiale de repartizare.

Măsurile Legii 141/2025 şi justificările oficiale

Legea a introdus prima creştere a normei didactice din 1995: +2 ore/săptămână. Pentru gimnaziu, liceu şi postliceal, norma a crescut la 20 de ore, iar pentru învăţători au fost adăugate 2 ore obligatorii de pregătire remedială.

În Senat, ministrul David a spus: „Nu aş fi început reforma cu creşterea normei, dar în condiţii de criză fiscal-bugetară a devenit o necesitate”. Premierul Bolojan a completat: „Suntem în medie europeană cu 20 de ore de predare. O ţară care trăieşte pe datorie vreţi să rămână cu normele cele mai mici?”

Ministerul afirmă că 98,6% dintre titulari şi-au păstrat posturile, însă nu există cifre clare despre impactul asupra suplinitorilor. Sindicatele vorbesc despre fragmentarea catedrelor şi pierderea a mii de posturi.

Rezultatul votului politic nu rezolvă problemele structurale

  • 5.352 de profesori calificaţi cu note > 7 nu au găsit posturi titularizabile;
  • Sindicatele estimează dispariţia a peste 15.000 de posturi;
  • 31,9% dintre titulari au peste 50 de ani şi se apropie de pensionare;
  • Deficite severe la disciplinele exacte.

Concluzii: Între sustenabilitatea politică şi realitatea educaţională

Votul din Senat confirmă sustenabilitatea politică a ministrului, dar nu schimbă realitatea din şcoli. România riscă să sacrifice o generaţie de profesori tineri şi calificaţi pentru o economie de doar 0,02% din PIB, exact când urmează un val masiv de pensionări.

Cu fiecare an şcolar, corpul profesoral îmbătrâneşte, iar cei excluşi se reorientează profesional şi nu se mai întorc. Stabilitatea politică nu garantează sustenabilitatea educaţională pe termen lung.


Surse:

Agerpres – rezultatul votului din Senat (15 septembrie 2025); ŞtirileProTV – declaraţii Bolojan şi David; HotNews.ro – dezbateri moţiune; Ministerul Educaţiei – Titularizare 2025; EduPedu.ro; Libertatea.ro; Consiliul Fiscal; Federaţiile sindicale; Moţiunea simplă AUR; Rapoarte OCDE şi Comisia Europeană; Statistici demografice 2020–2025.

 

Citeşte mai mult

Probe     14.09.2025 13:04

Culegere Evaluarea Naţională 2026 – Matematică

Sunt încântat să vă prezint o culegere de matematică online, gratuită şi special concepută pentru Evaluarea Naţională la matematică.
 
O consider un instrument esenţial pentru toţi elevii care se pregătesc pentru examenul de Evaluare Naţională la matematică. Cu ajutorul acestei selecţii, elevii vor putea să se antreneze în mod constant şi să îşi îmbunătăţească abilităţile matematice.
 
Culegerea conţine teste de antrenament, majoritatea însoţite de bareme de corectare, propuse de Ministerul Educaţiei Naţionale, de Inspectorate ?colare Judeţene, de colegii şşcoli de prestigiu sau de profesori cu renume, concepute în conformitate cu programa pentru examen dar şi instrumente de învăţare.
 
Culegerea este uşor accesibilă şi poate fi utilizată de oriunde, deoarece este disponibilă online. Elevii şi profesorii pot accesa exerciţiile şi problemele atât de pe desktop, cât şi de pe dispozitive mobile, fără să fie nevoie să descarce sau să instaleze niciun program.
 
În plus, accesarea ei este complet gratuită şi nu necesită nicio înregistrare sau crearea unui cont. Astfel, elevii pot începe să se antreneze imediat şi să profite de toate beneficiile oferite de această culegere fără nicio investiţie financiară.
 
În concluzie, această culegere de matematică online, gratuită, special concepută pentru Evaluarea Naţională la matematică, este un instrument indispensabil pentru toţi elevii care doresc să se pregătească în mod eficient pentru acest examen important. Ea oferă oportunitatea de a învăţşi de a se antrena într-un mod interactiv şi practic, şi este accesibilă în mod gratuit şi fără nicio restricţie.
Prof. Cătălin Osiceanu
 Pentru limba şi literatura română găsiţi teste similare AICI.

Sugestie: pe mobil, derulează orizontal tabelul.

Teste de antrenament – Evaluarea Naţională 2026 – Matematică
 Din anul 2020  Din anul 2021  Din anul 2022  Din anul 2023  Din anul 2024  Din anul 2025  Din anul 2026
Modelul oficial Modelul oficial Modelul oficial Modelul oficial Modelul oficial Modelul oficial Modelul oficial
- Simularea Simularea Simularea Simularea Simularea Simularea
Sesiunea specială Sesiunea specială - - - Sesiunea specială Sesiunea specială
Varianta de examen Varianta de examen Varianta de examen Varianta de examen Varianta de examen Varianta de examen Varianta de examen
Varianta de rezervă Varianta de rezervă Varianta de rezervă Varianta de rezervă Varianta de rezervă Varianta de rezervă Varianta de rezervă
Testul 1 minister Testul 1 minister Testul 1 minister Simularea 1 ICHB Simularea 1 ICHB Simularea 1 CL  
Testul 2 minister Testul 2 minister Testul 2 minister Simularea 2 ICHB Simularea 1 IF Simularea 1 BT  
Testul 3 minister Testul 3 minister Testul 3 minister Simularea 1 IF Simularea 1 BZ Simularea 2 BT  
Testul 4 minister Testul 4 minister Testul 4 minister Simularea 1 CT Simularea 2 ICHB Mate Manie 1  
Testul 5 minister Testul 5 minister Testul 5 minister Simularea 1 MM Simularea 1 SB Simularea 1 BZ  
Testul 6 minister Testul 6 minister Testul 6 minister Simularea 3 ICHB Simularea 1 OT Simularea 1 B(307)  
Testul 7 minister Testul 7 minister Testul 7 (ICHB) Simularea 2 IF Simularea 1 CT Simulare Caragiale (B)  
Testul 8 minister Testul 8 minister Simularea 1 UPPER Simularea V1 VN Simularea 1 MM Simulare Scoala 24 (B)  
Testul 9 minister Testul 9 minister Simularea 1 ICHB Simularea V2 VN Simularea 1 BR Simularea 1 CT  
Testul 10 minister Testul 10 minister Simularea 2 ICHB Simularea V3 VN Simularea 2 CT Simularea 1 IF  
Testul 11 minister Testul 11 minister Simularea 1 IS Simularea V4 VN TSimularea 2 SB Simularea 1 SB  
Testul 12 minister Testul 12 minister Simularea 1 BR Simularea 1 BR Simularea 1 VL Simularea 1 TM  
Testul 13 minister Testul 13 minister Simularea 1 CT Simularea 1 HD Simularea 2 IF Simularea 1 IS  
Testul 14 minister Testul 14 minister Simularea 1 CL Simularea 1 IS MateManie#1 Simularea 1 VS  
Testul 15 minister Testul 15 minister Simularea 3 ICHB Simularea 1 BT Simularea 3 CT Simularea 1 BR  
Testul 16 minister Testul 16 minister Simularea 1 OT Simularea 2 CT Simularea 1 HD Simularea 1 CJ  
Testul 17 minister Testul 17 minister Simularea 2 CT V1 Simularea 3 IF Simularea DJ Simularea 2 CL  
Testul 18 minister Testul 18 minister Simularea 2 CT V2 Simularea 1 TM Simularea BC Simularea 3 BT  
Testul 19 minister Testul 19 minister Simularea 4 ICHB Simularea 1 DB Simularea 3 SB Simularea 1 MM  
Testul 20 minister Testul 20 minister Simularea 3 CT Simularea 1 CJ Simularea GL Simularea 1 GR  
Testul 21 minister   Simularea 2 BR Simularea 1 CL Simularea IS Simularea 2 SB  
Testul 22 minister     Simularea V5 VN Simularea ICHB (4) Simularea 4 BT  
Testul 23 minister     Simularea 1 DJ Simularea NT Mate Manie 2  
Testul 24 minister     Simularea 1 GL Simularea TM Simularea 2 CJ  
Testul 25 minister     Simularea 4 ICHB Simularea 2 BR Simularea 1 HD  
Testul 26 minister     Simularea 1 GR Simularea 4 SB Simularea 1 DJ  
Testul 27 minister     Simularea 3 CT Simularea ICHB (5) Simularea 1 OT  
Testul 28 minister     Testul #1 Simulare 30 mai Simularea 2 CT  
Testul 29 minister     Simularea 2 BR   Simularea 3 CT  
Testul 30 minister     Simularea 4 IF   Simularea 4 CT  
Testul 31 minister     Simularea 6 ICHB   Simularea 1 CV  
Testul 32 minister     Mate Manie   Simularea 3 SB  
Testul 33 minister     Testul #2   Simularea 5 CT  
Testul 34 minister     Testul #3   Simularea 1 ICHB  
Testul 35 minister     Testul #4   Simularea 2 ICHB  
Testul 36 minister         Simularea 5 BT  
Testul 37 minister         Simularea 6 BT  
Testul 38 minister         Simularea 4 SB  
Testul 39 minister         Simularea 1 GJ  
Testul 40 minister         Simularea 1 BC  
          Simularea 6 CT  
          Simularea 2 VS  
          Simularea 5 SB  
          Simularea 3 ICHB  
          Mate Manie 3  
          Simularea 7 CT  
          Simularea 8 CT  

Vă recomand să parcurgeţi următoarele teste de antrenament pentru recapitularea materiei din clasa a VIII-a:

Suport teoretic:

Citeşte mai mult

Gulerele albe din Educaţie: cine câştigă din PNRR şi din discreditarea şcolii publice     11.09.2025 19:51

Ecosistemul de Entităţi Private şi ONG-uri care orbitează în jurul Ministerului Educaţiei României

Articol semnat de Cătălin Osiceanu – Profu’ de mate

De prin presă adunate

Ca orice domeniu care foloseşte fonduri de la stat, educaţia nu duce lipsă de „oameni cu gulere albe”. Sunt cei care aşteaptă orice moment prielnic să încheie un contract cu ministerul, să prindă un proiect european sau să devină partener oficial într-o iniţiativă de digitalizare. Şi dacă ne gândim că fiecare dintre aceste entităţi are şi cel puţin un satelit – fie şcoală privată, fie fundaţie educaţională – am putea găsi o explicaţie pentru valul masiv de discreditare a şcolilor publice. Întrebarea care se ridică firesc este: ministrul oare e străin de toate acestea?


Marile corporaţii IT: contracte de sute de milioane

Firme româneşti specializate în PNRR

Edu Apps SRL – fondată de Ştefan Adrian Apăteanu, actual primar al comunei Corbeanca, a câştigat peste 600 de contracte PNRR în valoare de 30 milioane lei. Asociaţia Edu Apps, condusă de Rebecca Muşat, a adunat alte 382 de contracte (2,5 milioane lei). Edu Apps este partener oficial Google în România pentru Workspace for Education (potrivit Europa Liberă).

BRIO Teste Educaţionale SRL – compania profesorului Dragoş Iliescu, specializată în testări standardizate digitale, a câştigat contractul de 4 milioane lei pentru elaborarea standardelor de evaluare a elevilor, în consorţiu cu Ascendia (potrivit Edupedu.ro).

SMIS Training Experts & Consultants – compania lui Flavian Popescu a încheiat 480 de contracte PNRR (17,7 milioane lei), vizând instruirea cadrelor didactice în SmartLabs (scrie Europa Liberă).

Giganţii IT internaţionali

Microsoft România – contracte istorice de peste 200 milioane dolari (2004–2012), care au dus şi la „Dosarul Microsoft” deschis de DNA. În prezent oferă Office 365 A1 gratuit prin portalul clasaviitorului.ro (scrie Mediafax şi Edupedu.ro).

Google România – parteneriat cu Ministerul Educaţiei din 2020; Workspace for Education este folosit în peste 5.000 de şcoli, adică 80% din total (notează StartupCafe).

IBM România – implicată în proiecte de infrastructură universitară şi implementări de sisteme ERP pentru mari companii (MarketWatch).


Reţeaua de ONG-uri şi organizaţii neguvernamentale

ONG-uri cu contracte directe

Asociaţia pentru Implementarea Democraţiei (AID) – condusă de Alexandru Cumpănăşu, a avut contracte de milioane cu Ministerul Educaţiei până în 2021 (scrie G4Media).

Teach for Romania – derulează programul „Împreună pentru educaţie” şi colaborează cu ONG-uri locale (potrivit site-ului oficial al programului).

Asociaţia Şcolilor Particulare (ASP) – partener oficial al ministerului pentru sprijinirea învăţământului privat (ASP România).

Organizaţii de evaluare şi control

ARACIP – deşi instituţie publică, contractează servicii juridice şi audit de la firme private. Un caz emblematic: PFA Iordache Dan, fostul avocat al preşedintei ARACIP, plătit cu aproape 90.000 lei pentru servicii juridice (Edupedu.ro).


Firme de consultanţă şi audit financiar

SC Romcontexpert SRL – audit pentru o şcoală din Constanţa (18.000 lei, ZIUA de Constanţa).

SC CONT-FIN EXPERT SRL – specializată în auditul clădirilor şcolare (Primăria Giroc).

Harrison Consulting & Management – firmă de digitalizare conectată la platforma EDUS, cu contracte de 13,2 milioane lei (Europa Liberă).


Licitaţii cu dedicaţie şi suspiciuni de monopol

Mai multe investigaţii jurnalistice au arătat că unele caiete de sarcini au fost scrise astfel încât să favorizeze anumiţi competitori. Cel mai cunoscut caz este licitaţia pentru standardele de evaluare, unde cerinţele tehnice au fost făcute parcă pe măsura platformei BRIO. După mici ajustări, compania a câştigat contractul exact în consorţiul vizat (potrivit Edupedu.ro şi G4Media).


Ecosistemul Apăteanu–Muşat

Unul dintre cele mai influente nuclee private din jurul Ministerului Educaţiei este cel construit de Ştefan Adrian Apăteanu şi Rebecca Muşat. Acesta include firme precum Edu Apps SRL, Edu Apps Services, Edu Apps Training şi Asociaţia Edu Apps, toate implicate în contracte masive prin PNRR şi parteneriate oficiale cu Google (Europa Liberă). Această concentrare ridică semne de întrebare privind diversitatea şi competiţia reală în accesarea banilor publici.


Impact financiar şi dependenţă

Şapte firme au atras singure 110 milioane lei din totalul de 530 milioane lei cheltuiţi prin contracte directe PNRR – adică aproape o cincime din bani (Economedia, Europa Liberă). Componenta dedicată Educaţiei din PNRR are un buget total de 3,6 miliarde euro.


Concluzii

Pe măsură ce banii PNRR şi fondurile europene au început să curgă în educaţie, sistemul public a devenit din ce în ce mai dependent de un cerc restrâns de firme şi ONG-uri. Suspiciunile de licitaţii cu dedicaţie, parteneriatele oficiale cu giganţii IT şi reţelele personale din jurul unor actori-cheie ridică probleme grave de transparenţă.

Într-o perioadă în care şcoala românească se confruntă cu lipsa resurselor, cu clase supraaglomerate şi cu exodul cadrelor didactice, concentrarea resurselor în mâinile câtorva „jucători privilegiaţi” explică, măcar parţial, de ce şcoala publică este tot mai vulnerabilă şi tot mai des discreditată.

Citeşte mai mult

Manifest pentru Demnitate: Împreună în cea mai mare acțiune civică pentru Educație     30.08.2025 23:03

 

 

 

 

 

 

 

 

Manifest pentru Demnitate: "Fără Educaţie, Fără Viitor!"

Dragi profesori, părinţi, elevi şi cetăţeni ai României,

Ajunge! Şcoala românească a ajuns la pragul disperării. Învăţătorii cărora le încredinţaţi copiii în fiecare zi, cei care dăruiesc nu doar lecţii, ci speranţe, visuri şi modele de viaţă, sunt umiliţi, ignoraţi şi împinşi către marginea societăţii. Vrem să strigăm clar şi răspicat: FĂRĂ EDUCAŢIE NU EXISTĂ VIITOR!

Ne-am săturat:

  • să fim priviţi ca simple „cheltuieli bugetare”;
  • să lucrăm pe salarii care nu respectă munca, efortul şi sacrificiul nostru;
  • să fim împovăraţi de birocraţie inutilă în loc să ne putem dedica elevilor;
  • să vedem cum şcoala se prăbuşeşte sub decizii luate departe de sufletul clasei.

E momentul răscolirii. E momentul unui protest pe viaţă şi pe moarte pentru viitorul copiilor noştri.

 

De azi înainte:

1. Ziua boicotului administrativ naţional

  • Spunem STOP. Nu mai completăm rapoarte, nu mai scriem statistici, nu mai participăm la şedinţe inutile.
  • Predăm doar ceea ce legea ne obligă: strict pentru copii.
  • În ziua stabilită, şcolile şi inspectoratele vor simţi tăcerea birocratică mai tare decât orice zgomot.

2. Acţiune colectivă: „Scrisoarea celor 100.000 de inimi”

  • Fiecare profesor, părinte şi elev trimite scrisori către Guvern, Preşedinte, Avocatul Poporului, Comisia Europeană.
  • Să le inundăm birourile cu vocile noastre unite.

3. Uniţi cu părinţii: „Ziua Şcolii Goale”

  • Elevii nu vor fi la ore, părinţii nu îşi vor aduce copiii, iar profesorii vor explica public de ce nu pot accepta batjocura.
  • Acest gest nu este împotriva şcolii, ci PENTRU salvarea ei.

4. Protest virtual şi mediatic naţional

  • Umplem internetul cu mesajele noastre. #EducatiaConteaza #FaraEducatieFaraViitor #SchimbareAcum
  • Le arătăm politicienilor că naţiunea nu poate prospera fără şcoală adevărată.

5. Refuzul festivităţilor oficiale

  • Întoarceţi spatele oricărui oficial care va încerca să pozeze fals la „deschiderea anului şcolar”.
  • Răspundeţi cu tăcere şi demnitate.
 

CEREM ACUM:

  • Oprirea urgentă a măsurilor de austeritate şi reinstaurarea respectului pentru profesori şi viitorul copiilor;
  • Dialog real între decidenţi şi toţi cei care trăiesc şi simt educaţia;
  • Investiţii concrete şi imediate în şcoală, nu promisiuni pe hârtie.

România se ridică numai dacă EDUCAŢIA se ridică.

Dacă nu ne apărăm dreptul la educaţie, nu pierdem doar salarii, ci pierdem viitorul copiilor noştri.

ACUM ieşim în stradă, în presă şi în mediul virtual. ACUM scriem istorie.

Semnează, răspândeşte, implică-te.

Profesorii, părinţii şi elevii României

#EducatiaConteaza #FaraEducatieFaraViitor

Citeşte mai mult

matematica.fun – platforma care face din exercițiu o reușită     24.08.2025 13:34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prezentare Platformă – matematica.fun

Ce este matematica.fun?

matematica.fun este o platformă educaţională online, 100% gratuită, dedicată elevilor din clasele III–VIII, dar şi părinţilor şi profesorilor care îi ghidează. Scopul: să transformăm matematica într-o experienţă clară, structurată şi distractivă.

Ce conţine platforma?

  • Seturi de exerciţii organizate logic, câte 10 exerciţii per nivel.
  • Clasificare clară: pe clase, capitole, niveluri de dificultate.
  • Gradualitate: exerciţiile evoluează de la foarte uşor la complex.
  • Rezolvări complete şi clare, cu explicaţii detaliate.
  • Teorie disponibilă pentru fiecare clasă, descărcabilă în format PDF.

Cum funcţionează?

  • Pentru a avansa la nivelul următor, trebuie să rezolvi corect cel puţin 80% dintre exerciţiile nivelului curent.
  • Dacă nu atingi pragul de 80%, reluăm nivelul, cu acces la rezolvări corecte.
  • Astfel, platforma construieşte o bază matematică solidă pentru viitorul şcolar al elevilor.

Cui se adresează?

  • Elevilor din clasele III–VIII care vor să-şi îmbunătăţească rezultatele.
  • Părinţilor care doresc să-şi sprijine copiii în mod structurat.
  • Profesorilor care pot folosi platforma ca instrument complementar la clasă.

Ce NU este matematica.fun?

  • Nu este o platformă de concursuri sau olimpiade.
  • Este o resursă pentru învăţare de bază, remediere şi recapitulare.

De ce să alegi matematica.fun?

  • Platformă 100% GRATUITĂ.
  • Conţinut acoperitor pentru toată materia şcolară.
  • Explicaţii clare, realizate de profesori cu experienţă.
  • Adaptată nevoilor reale ale elevilor.

Accesează chiar acum

www.matematica.fun

Învaţă. Exersează. Înţelege. Reuşeşte.

 

Citeşte mai mult

Legea care îi împiedică pe directori să predea suplimentar: Încalcă sau nu dreptul la muncă?     27.07.2025 13:25

Adoptarea Legii 141/2025, supranumită „Legea Bolojan”, a stârnit controverse majore în rândul directorilor de şcoli din România. Prevederea cheie a acestui act normativ, intrat în vigoare pe 25 iulie 2025, interzice directorilor unităţilor de învăţământ desfăşurarea de activităţi didactice suplimentare remunerate prin plata cu ora sau cumulul de norme. Măsura, aplicabilă în anul şcolar 2025-2026, ridică serioase semne de întrebare privind respectarea legislaţiei muncii şi a principiilor constituţionale.

Ce prevede legea?

Concret, noua reglementare stabileşte că directorii de şcoli pot fi degrevaţi cu maximum 50% din norma didactică, având obligaţia de a preda cel puţin 10 ore pe săptămână. În acelaşi timp, aceştia nu mai pot efectua ore suplimentare pentru a-şi rotunji veniturile, aşa cum se întâmpla până acum, restricţie valabilă temporar – doar pentru anul şcolar viitor. Ministerul Educaţiei urmează să elaboreze normele metodologice de aplicare.

Încălcarea principiilor-cheie din Codul Muncii şi Constituţie

Libertatea muncii şi egalitatea de tratament

Constituţia României şi Codul Muncii garantează dreptul la muncă şi libertatea contractuală, precum şi egalitatea de tratament pentru toţi salariaţii. Mai exact, articolul 41 din Constituţie stipulează că „dreptul la muncă nu poate fi îngrădit”, iar Codul Muncii (art. 5) interzice discriminarea, directă sau indirectă, între salariaţi, indiferent de funcţia ocupată. Or, legea introducând această restricţie exclusiv pentru directori şi nu pentru ceilalţi profesori, creează o discriminare de categorie. Directori şi alte cadre didactice, aflaţi în aceeaşi situaţie legală din perspectiva drepturilor fundamentale, primesc tratament diferit fără argumente solide de ordin obiectiv sau proporţional.

Afectarea dreptului la salarizare corectă

Restrângerea posibilităţii de a efectua ore suplimentare accentuează inechităţile salariale, în special într-un context în care plata cu ora pentru toate cadrele didactice a fost redusă drastic cu aproximativ 50% prin aceeaşi lege. Începând cu 1 septembrie 2025, tariful pentru orele suplimentare se calculează prin raportarea salariului la numărul mediu lunar de ore lucrătoare (165-168 ore), în loc de norma didactică specifică, ceea ce înseamnă că un profesor care primea anterior circa 81 lei brut/oră va primi doar 34-35 lei brut/oră. În aceste condiţii, directorii cu răspunderi manageriale complexe ajung să fie privaţi de o sursă de venit deja semnificativ diminuată pentru întregul corp didactic, ceea ce contravine principiului unei salarizări corecte pentru munca depusă.

Poate fi justificată măsura? Există excepţii?

Guvernul argumentează că scopul legii este creşterea calităţii managementului şi eliminarea conflictului de interese – directorii ar trebui să se dedice integral conducerii unităţii şcolare. De asemenea, reglementarea este una temporară, putând fi aplicată cu derogări în zone unde nevoia de personal este acută. Totuşi, limitarea nu ţine cont de dreptul individual la muncă şi câştig, nici nu propune o soluţie salarială compensatorie pentru directorii privaţi de veniturile suplimentare.

Conformitatea cu normele europene

La nivel european, Directiva 2006/54/CE interzice orice discriminare privind condiţiile de muncă şi salarizare. Tratamentul diferenţiat al directorilor faţă de ceilalţi profesori ar putea încălca şi aceste standarde.

Concluzie

Legea 141/2025, deşi motivată de dorinţa de a profesionaliza actul de management şcolar, riscă să încălce principii fundamentale ale dreptului muncii – libertatea la muncă, egalitatea de tratament şi dreptul la salarizare echitabilă. În lipsa unor justificări obiective şi proporţionale, reglementarea poate fi calificată drept discriminatorie şi contestabilă atât în plan intern, cât şi european.

Un sistem performant de învăţământ are nevoie de directori respectaţi şi motivaţi, nu de măsuri restrictive care să-i descurajeze. O reformă reală trebuie să vizeze găsirea unui echilibru între exigenţele managementului şcolar şi respectarea drepturilor fundamentale ale celor care asigură funcţionarea sistemului educaţional.

Citeşte mai mult

Cine a ghicit Subiectul al III-lea la matematică? Modelele de inteligenţă artificială s-au întrecut în predicţii     25.06.2025 08:27

Astăzi, absolvenţii claselor a VIII-a susţin proba scrisă la Matematică din cadrul Evaluării Naţionale 2025.

În cadrul unei provocări lansate pe Mate.Info.Ro, patru modele de inteligenţă artificială – ChatGPT, DeepSeek, Gemini şi Copilot – au primit aceeaşi întrebare:
„Ce va conţine Subiectul al III-lea?”

Fiecare model a generat o variantă completă, cu cele 6 exerciţii prevăzute de structura oficială (3 de algebră şi 3 de geometrie), respectând formatul 2023–2024. Iată predicţiile lor:

 

  •  ChatGPT

  • Paritate sau divizibilitate
  • Expresie raţională: calcul numeric şi echivalenţă prin factorizare
  • Funcţie liniară cu punct aflat la distanţă fixă faţă de origine
  • Trapez isoscel – unghiuri şi arie
  • Coardă într-un cerc + distanţa de la centru
  • Prismă patrulateră dreaptă – volum şi arie laterală
  •  DeepSeek

  • Ecuaţie de gradul I cu parametru
  • Funcţie liniară + grafic într-un sistem de coordonate
  • Probabilitate cu bile albe şi negre
  • Triunghi dreptunghic – latura lipsă + arie
  • Cerc – lungime de coardă şi distanţă la centru
  • Piramidă patrulateră regulată – volum + demonstraţie de egalitate a muchiilor
  •  Gemini

  • Raţionalizare sau radicali – expresie numerică
  • Funcţie liniară – deducere şi arie între grafic şi axe
  • Problemă de organizare sau sistem de ecuaţii
  • Demonstraţie geometrică + calcul de arie într-un patrulater
  • Poligon regulat înscris într-un cerc – lungimi sau arii
  • Piramidă regulată sau paralelipiped – volum şi unghi/distanţă în spaţiu
  •  Copilot

  • Sistem de ecuaţii cu parametru m
  • Ecuaţie cu radicali + inecuaţie
  • Inecuaţie cu valori absolute + ecuaţie cu parametru
  • Triunghi isoscel – demonstraţie şi arie
  • Trapez – demonstraţie de raport + calcul de arie
  • Prismă cu bază paralelogram – volum şi arii în funcţie de dimensiuni

Subiectele reale vor fi publicate în cursul zilei. Vom reveni apoi cu o analiză comparativă şi vom anunţa câştigătorul provocării.
Să vedem cine se va apropia cel mai mult de adevăr.

Rămâneţi aproape!

Citeşte mai mult

„Congruenţa” ca fetiș educaţional: Reforma Bolojan și mirajul eficienţei absolute     23.06.2025 20:22

 

 

 

 

 

 

Când un program de guvernare încearcă să pară revoluţionar, dar scapă din vedere tocmai realitatea sistemului pe care vrea să-l schimbe, rezultatul e o combinaţie de populism tehnocratic şi improvizaţie birocratică. Aşa se întâmplă cu pachetul de măsuri educaţionale propus în programul de guvernare prezentat de Ilie Bolojan – care, la prima vedere, pare promiţător, dar la o analiză atentă devine o colecţie de capcane pseudo-reformiste, fără acoperire logică, juridică sau umană.

Cazul „congruenţă” – sau geometria absurdului în educaţie

Una dintre cele mai discutate idei este impunerea congruenţei între notele de la clasă şi cele de la examenele naţionale. Termenul „congruenţă” nu este ales întâmplător: el vine din geometria plană şi descrie o relaţie exactă între două figuri care pot fi suprapuse perfect printr-o izometrie – adică păstrează un raport de echivalenţă totală.

Dar ce legătură are această metaforă geometrică cu evaluarea umană? În viaţa reală, nu există congruenţă perfectă între rezultatele obţinute în contexte diferite, pentru că variabilele implicate sunt altele: emoţie, condiţii de lucru, formatul subiectului, chiar şi ziua în care s-a dat examenul.

Încercarea de a forţa suprapunerea exactă între notele de la clasă şi rezultatele la examene este la fel de naivă precum a cere unui triunghi oarecare să devină echilateral prin simplă voinţă politică.

Mai mult: dacă această „congruenţă” devine criteriu de performanţă pentru evaluarea profesorilor, atunci avem o problemă gravă de logică. Cum o verificăm? Se dă examen doar la două materii în gimnaziu şi la câteva la BAC. Ce facem cu profesorii de biologie, istorie, desen sau religie? Ei nu pot fi niciodată „congruenţi”? Îi penalizăm prin absenţă?

Iar aici intră în scenă noul Ministru al Educaţiei, Daniel David – un intelectual respectat, dar care pare împins într-o misiune imposibilă. Dacă îşi asumă rolul de „corector” al notelor profesorilor din toată ţara, devine garantul unui sistem în care ideea de educaţie personalizată este sacrificată pe altarul uniformizării statistice.

Reforma care pare să vâneze… meditaţiile

Părinţii îşi duc copiii la meditaţii nu doar pentru note, ci pentru încrederea că profesorul are timp să lucreze cu copilul lor, individual. Şi nu, problema nu dispare dacă programul de la şcoală se extinde de la 8 la 17. Avem deja şcoli private de elită, care respectă acest program ideal propus de stat – au masă caldă, program extins, activităţi extracurriculare. Şi, totuşi, ştiţi ce se întâmplă? După ora 17:00, părinţii tot îşi duc copiii la meditaţii.

Programul 8–17 în masă – o capcană infrastructurală

A impune un astfel de program peste noapte înseamnă să adânceşti inegalităţile dintre şcoli şi comunităţi, să suprasoliciţi un sistem deja epuizat şi să creezi frustrare fără rezultate.

Plata cu ora – redefinirea muncii pentru reducerea cheltuielilor

Recalcularea plăţii cu ora raportată la cele 40 de ore lucrate teoretic de un profesor duce la demotivare, exod şi injustiţie profesională. Cum ar fi ca unui chirurg să i se plătească operaţia suplimentară la tarif de… consultaţie?

Bursele vs. cercetarea – un conflict fals

Nu bursele elevilor au omorât cercetarea românească, ci lipsa de viziune politică. Problema nu e bugetul burselor, ci criteriile vagi care le reglementează. În multe cazuri, bursele de merit sunt acordate pe medii umflate, nu pe rezultate reale.

Concluzie: Reforma trebuie să înceapă cu respectul faţă de realitate

Şcoala nu este o fabrică, elevii nu sunt produse, iar profesorii nu sunt pioni mutabili după algoritmi de performanţă. Reforma trebuie să fie curajoasă, da – dar nu autoritară, nu cinică şi nu contabilă. Dacă vrem congruenţă, să o căutăm între ceea ce promitem şi ceea ce construim. Nu între două tipuri de note.

Prof. Cătălin Osiceanu

Citeşte mai mult

Cine ghicește subiectul la literatură? Inteligențele artificiale s-au întrecut în predicții     22.06.2025 12:58

Am cerut unor programe de inteligenţă artificială să facă o predicţie legată de subiectul care va pica mâine la literatură în cadrul probei de la Examenul de Evaluare Naţională.

ChatGPT:

Predicţie fermă, argumentată pe baza datelor oficiale: subiectul de literatură din 2025 va avea, cu o probabilitate extrem de mare, un text narativ ficţional, de tip nuvelă, povestire sau roman pentru copii/adolescenţi. Nu se exclud texte contemporane, cu miză educativă şi morală. Poezia are o şansă redusă (10–15%), iar textul dramatic este improbabil. Modelele şi simulările recente sugerează o continuitate a epicii narative. Elevii trebuie să se aştepte la caracterizări de personaje, opinii argumentate, relaţii între personaje şi interpretări de teme morale.

DeepSeek:

Modelul DeepSeek indică o analiză cantitativă bazată pe apariţii în subiectele din 2020 încoace. Consideră că cei mai probabili autori pentru 2024 (a calculat pentru un an anterior) sunt Caragiale (dramă – O scrisoare pierdută), Sadoveanu (Baltagul) şi Slavici (Moara cu noroc). La poezie: Arghezi şi Blaga. Elimină Eminescu şi Barbu pe motiv de repetare recentă. E o abordare de tip „cronologic + probabilistic”, dar nu ia în calcul faptul că de patru ani subiectul NU mai conţine text studiat integral din manuale, ci fragmente necunoscute anterior.

Gemini:

Predicţia Gemini este mai echilibrată, dar destul de generală. Oferă două mari direcţii: text epic sau text liric. La epic, invocă autori clasici precum Creangă, Rebreanu, Caragiale, Sadoveanu. La liric: Eminescu, Blaga, Bacovia, Arghezi. Evidenţiază că trebuie analizate personajele, acţiunea, tipul de narator, modurile de expunere. Totuşi, nu oferă o opţiune clară privind ce e mai probabil, ci mai degrabă o „listă deschisă” de alternative.

Copilot:

Conform modelelor oficiale şi simulărilor publicate pentru Evaluarea Naţională 2025, proba de Limba şi literatura română este structurată în două mari părţi:

  1. Subiectul I – Text la prima vedere (literar sau nonliterar), urmat de cerinţe de înţelegere, vocabular, gramatică şi exprimare.
  2. Subiectul al II-lea – Redactarea unui text scris (compunere sau eseu scurt), de obicei pornind de la o situaţie de comunicare sau un text-suport.

La simularea din martie 2025, elevii au primit un text liric („Trezire” de Lucian Blaga) şi un text nonliterar („Rezistenţa prin apicultură” de Cristina Ştefan). Asta sugerează o preferinţă pentru texte contemporane şi accesibile, dar şi pentru autori canonici din literatura română.

Ce ar putea apărea la literatură? Iată câteva variante plauzibile:

  • Un fragment dintr-o povestire realistă (Ion Creangă, Ioan Slavici) – foarte frecventă în anii anteriori.
  • Poezie cu temă existenţială sau natură (Blaga, Arghezi, Topârceanu).
  • Un text nonliterar cu temă socială sau educativă, pentru a testa capacitatea de argumentare şi exprimare personală.

Recomandare de ultim moment: repetă trăsăturile genurilor literare, tipurile de personaje şi modurile de expunere. Şi nu uita să exersezi exprimarea clară şi coerentă în redactare!


Şi acum... aşteptăm subiectul!

Să vedem cine se va apropia mai mult de adevăr. ??

Citeşte mai mult

Comentariile șablon. Profesorii le impun. Elevii le urmează. Inteligența le demontează.     26.05.2025 22:37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L-am întrebat pe ChatGPT dacă şabloanele de la Limba Română sunt utile. Răspunsul? Devastator.

Autor: prof. Claudia OSICEANU

De câţiva ani, elevii de gimnaziu din România primesc „reţete de succes” pentru interpretarea textelor literare. Le primesc din partea profesorilor. Învăţaţi să recite fraze standardizate despre „figura tatălui în relaţie cu fiul”, „mesajul emoţionant transmis de autor” sau „valorile promovate de operă”, copiii sunt transformaţi în papagali ai şablonului, nu în gânditori ai cuvântului.

Ce se întâmplă, de fapt, în şcoala românească?

Pentru a înţelege mai clar fenomenul, am decis să pun o întrebare radicală unui partener inedit: ChatGPT, inteligenţa artificială care poate analiza limbajul cu o rapiditate şi fineţe greu de egalat. I-am arătat două exemple:

  • Un text scris de elev după un şablon din cărţile „specializate”;
  • Un text scris de elev folosind raţionamente proprii, chiar dacă imperfecte formal.

Analiza făcută de ChatGPT este uluitoare prin luciditate.

„Textul şablonat nu analizează cu adevărat. Repetă. Nu exprimă o înţelegere profundă, ci o conformare la un tipar exterior. În schimb, textul cu raţionament – chiar cu imperfecţiuni – demonstrează capacitatea elevului de a reflecta, de a argumenta, de a construi gândire critică. Aceasta este, în esenţă, miza unei educaţii reale.”

Dar cine produce aceste şabloane?

Surpriză! Sursele sunt publice. Unele edituri, unele site-uri „de specialitate”, dar şi o mulţime de profesori din şcoli folosesc astfel de formulări repetitive şi le predau elevilor ca „formule magice” pentru a lua nota 10.

Adevărul e dureros: aceste şabloane sunt promovate şi perpetuate de mulţi profesori de limba şi literatura română.

Şi atunci ne întrebăm:

  • Nu cumva este o formă de incompetenţă profesională?
  • Nu cumva este comoditate, mascând o lipsă de pregătire pentru predarea analizei literare autentice?
  • Şi dacă aceşti profesori evaluează lucrări cu adevărat originale – mai pot fi obiectivi, dacă ei înşişi nu înţeleg un eseu care nu urmează şablonul?

Ce efecte are această practică asupra elevilor?

  • Le frânează gândirea critică;
  • Le inhibă creativitatea;
  • Îi învaţă că trebuie să „reproducă”, nu să „înţeleagă”;
  • Îi transformă în executanţi docili, nu în cititori liberi.

Ce se poate face?

  1. Formarea continuă reală a profesorilor, cu accent pe interpretare, nu pe reproducere;
  2. Rescrierea ghidurilor metodologice în aşa fel încât să descurajeze practicile şablonate;
  3. Excluderea de la Evaluarea Naţională a baremelor care premiază reproducerea de fraze standard;
  4. Promovarea eseurilor cu raţionamente proprii, nu a celor „perfecte” dar golite de sens.

În loc de concluzie:

„Un elev care gândeşte are o şansă să devină om. Un elev care doar repetă are o şansă să fie robot. Şi pentru asta nu e nevoie de AI – ci de o educaţie greşită.”

Analiză obiectivă – Subiectul al II-lea

Am analizat cu atenţie Subiectul al II-lea din simularea ta. Răspunsul redactat este clar peste nivelul unui simplu şablon şi iată o evaluare obiectivă comparativă cu modele mediocre de pe internet:

1. Conţinut şi adecvare la cerinţă

  • Mesajul poeziei este bine formulat, cu referire la renaşterea naturii şi sensul universal al acestui proces – o idee corectă şi matur exprimată.
  • Sunt prezente cele două elemente de peisaj (copacul, albinele), iar imagistica este valorificată corect prin termeni precum „micile necuvântătoare”, „copacul sacru”, „vegetalul mocneşte”.
  • Se face o analiză a figurilor de stil (metaforă, personificare), şi chiar se justifică rolul acestora în mesajul poeziei.

Comparativ cu un şablon, acest text:

  • Nu recurge la formulări generice, ca „Mesajul poeziei este despre natură şi sentimente.”
  • Evită clişeele de tipul „Autorul transmite o emoţie profundă...” fără a o explica.
  • Include reflecţie şi interpretare, nu doar reproducere.

2. Structură şi coerenţă

  • Textul este bine organizat pe paragrafe clare, fiecare dezvoltând o idee.
  • Tranziţiile între idei sunt logice: de la tema poeziei → imagini → figuri de stil → sentiment exprimat.
  • Expresia „În al doilea rând” marchează coerent structura argumentativă.

3. Originalitate şi profunzime

  • Autorul răspunsului nu copiază idei din comentarii standard.
  • Apar formulări proprii: „universul mocnit şi absolut”, „copacul sacru şi albinele sunt mesageri divini”, care nu sunt preluări din şabloane.
  • Se evidenţiază o înţelegere profundă a simbolurilor, în contrast cu modele mecanice care doar punctează „are metaforă, are personificare, are temă”.

4. Corectitudine lingvistică

  • Unele uşoare scăpări de punctuaţie sau formulări pot fi îmbunătăţite, dar nu afectează grav calitatea.
  • Ortografia şi acordurile sunt corecte.

Evaluare generală estimativă: 17–18 puncte din 20, în funcţie de rigoarea corectorului.

Îndeplineşte toate cerinţele, cu exprimare matură şi gândire critică.

Citeşte mai mult

-->
Ai uitat parola? | Cont nou
ProfuDeMate - Grupuri google
Alăturaţi-vă Profului de Mate şi pe Google Groups
Ultimele vizite
referate, software, elev, materiale, mate info, didactic, proiect, variante, rezolvare, profu de mate, matematica, examene, formule, model teza, modele oficiale, modele subiecte, test pisa, evaluare, mate info ro, portal, mate.info.ro
© 2006 - 2023 Mate.Info.Ro     Toate drepturile rezervate.
Este interzisa reproducerea integrala sau partiala a continutului acestui site pe alte siteuri sau in orice alta forma fara acordul scris al Mate.Info.Ro