Începerea cursurilor în învăţământul secundar inferior şi superior nu mai devreme de ora 08:30 i-ar ajuta pe adolescenţi să fie mai atenţi la ore, mai sănătoşi şi mai pregătiţi să acumuleze cunoştinţe, informează joi Reuters citând o poziţie a unei echipe de oameni de ştiinţă din Statele Unite având ca specializare medicina somnului.
„Academia Americană pentru Medicina Somnului (AASM) recomandă ca adolescenţii cu vârste între 13 şi 18 ani să doarmă în mod regulat 8-10 ore pe noapte pentru a avea o stare optimă de sănătate”, susţine autorul principal al declaraţiei care însoţeşte noua poziţie a AASM, dr. Nathaniel Watson, specialist în somnologie la Universitatea Seattle din Washington.
„Biologia şi ora de începere a cursurilor ar putea fi răspunzătoare pentru somnul insuficient în cazul adolescenţilor. O schimbare naturală a sincronizării ceasului 'circadian' intern, care se petrece la pubertate, are drept rezultat faptul că majoritatea adolescenţilor manifestă o predispoziţie biologică spre a se culca la ore târzii”, a explicat Watson pentru sursa citată.
Studiile demonstrează că, în cazul adolescenţilor, somnul insuficient este asociat cu performanţele scăzute la şcoală, obezitatea, disfuncţiile metabolice, bolile de inimă, accentuarea simptomelor depresive şi a tendinţelor suicidale, predispoziţia către asumarea riscurilor şi pericolul de rănire în timpul practicării sporturilor, notează Watson şi coautorii lucrării publicată în „Journal of Clinical Sleep Medicine”.
Elevii cu vârste mai înaintate prezintă un risc mai mare de a fi implicaţi în accidente rutiere dacă nu dorm suficient, adaugă oamenii de ştiinţă care precizează că circa 35% dintre decesele survenite în rândul adolescenţilor se petrec în urma accidentelor rutiere.
Printre beneficiile relevate de studii anterioare cu privire la orele mai târzii de începere a cursurilor se numără un somn mai îndelungat, o diminuare a senzaţiei de somnolenţă resimţită peste zi, o creştere a atenţiei la şcoală şi mai puţine absenţe şi întârzieri, adaugă oamenii de ştiinţă. De asemenea, începerea cursurilor la o oră mai târzie a fost asociată cu o reducere a depresiei şi anxietăţii.
Timpii de reacţie sunt îmbunătăţiţi, iar începerea cursurilor cu o oră mai târziu ar contribui şi la reducerea accidentelor de maşină cu circa 16%, menţionează autorii cercetării.
Conform lui Watson, adolescenţii pot la rândul lor să ia măsuri pentru îmbunătăţirea somnului, spre exemplu prin identificarea orei de somn care le permite să doarmă cel puţin opt ore. De asemenea, potrivit acestuia, elevii mai mari ar trebui să îşi potrivească ceasurile astfel încât să fie avertizaţi că este timpul să se pregătească de culcare şi să îşi închidă toate dispozitivele electronice cu cel puţin 30 de minute înainte de a se băga în pat.
Watson recomandă părinţilor care observă că dimineaţa copiii lor „prezintă dificultăţi majore în a se trezi la timp pentru a ajunge la şcoală sau dacă aceştia manifestă stări de somnolenţă” să ia în calcul stabilirea unei consultaţii cu un specialist în medicina somnului pentru a evalua existenţa unei posibile tulburări de somn, „indiferent de ora de începere a şcolii”.
Noua poziţie a AASM îndeamnă unităţile de învăţământ, comitetele şcolare locale, părinţii şi factorii de decizie să crească gradul de conştientizare şi să promoveze începerea cursurilor la ore mai târzii, menţionează sursa citată.