Potrivit documentului, numarul elevilor slab pregatiti la citire si la stiinte exacte ar trebui sa scada la jumatate pâna în 2020, proportia licentiatilor de vârsta medie ar trebui sa se dubleze si numarul adultilor care participa la programe de învatare de-alungul vietii sa creasca de sapte ori.
Strategia Education and Training 2020 contureaza cadrul pentru cooperarea europeana în domeniul educatiei si formarii profesionale, stabileste obiective strategice pentru deceniul 2010-2020, incluzând formarea profesionala initiala si continua, pentru ca sistemele de formare profesionala din tarile membre sa devina mai atractive, relevante, orientate catre cariera, inovative, accesibile si flexibile, adaptate necesitatilor pietei fortei de munca.
tarile membre ale blocului comunitar, alaturi de România, trebuie sa faca eforturi pentru a se ralia acestor deziderate, iar acolo unde discrepantele sunt mari fata de media europeana, sa încerce ca macar sa recupereze din diferenta.
România, corigenta la toate capitolele
În cazul României însa, discrepantele sunt accentuate în majoritatea sectoarelor de interes, iar tintele sunt mai reduse fata de cele impuse altor tari europene.
tintele strategice pentru România, adoptate în cadrul ET 2020:
- Pâna în 2020, în medie, cel putin 15 % dintre adulti ar trebui sa participe la programele de învatare de-a lungul vietii
- Pâna în 2020, procentul persoanelor cu vârsta de 15 ani, cu competente scazute de citire, matematica si stiinte exacte , ar trebui sa fie mai mic de 15 %.
- Pâna în anul 2020, proportia persoanelor de 30-34 de ani, care au absolvit învatamântul tertiar, ar trebui sa fie de cel putin 40 %.
- Pâna în 2020, proportia abandonului scolar timpuriu din sistemele de educatie si formare, ar trebui sa fie sub 10 %.
- Pâna în 2020, cel putin 95 % dintre copiii cu vârsta cuprinsa între 4 ani si vârsta pentru înscrierea obligatorie la scoala primara, ar trebui sa beneficieze de educatie prescolara.
- Pâna în 2020, proportia de absolventi angajati (cu vârste cuprinse în 20 si 34 de ani), care au parasit sistemul de educatie si de formare profesionala cu cel mult trei ani înaintea anului de referinta, ar trebui sa fie de cel putin 82 % (comparativ cu 76,5 % în 2010) .
tintele europene si realitatea autohtona
DESCARCA: Strategia educatiei si formarii profesionale din România pentru perioada 2014-2020