Educatia elevilor de la clasele a III-a si a IV-a se va concentra pe competente, pe interdisciplinaritate si pe învatarea intuitiva, arata expertii care au analizat noile programe scolare.
Comentarii literare, analiza de text si mai putina gramatica. Asta îsi doresc mai marii de la Educatie pentru elevii din clasele a III-a si a IV-a. Cât priveste matematica, de la anul copiii vor trebui sa se obisnuiasca mult mai devreme cu operatii mai grele, din care nu vor lipsi procentele si zecimalele.
Deocamdata programele scolare pentru clasele a III-a si a IV-a au fost puse în dezbatere de Ministerul Educatiei, iar dupa ele vor fi create si noile manuale scolare, inclusiv în format digital.
Specialistii ministerului dau asigurari ca materia va fi predata intuitiv, adica nu doar teoretic, ci folosind si materiale didactice si exemple din viata reala, noutate apreciata de dascali. Însa acestia spun ca elevii sunt din nou sufocati de materia din ce în ce mai stufoasa, cu elemente prea dificile pentru vârsta lor.
„Din ce am vazut, programa de româna e mult mai reusita decât cea de matematica, are un echilibru mult mai bun între ansamblu si detaliu, precum si între formal/non-formal. În ceea ce priveste matematica, avem de surmontat aceasta meteahna a complexitatii ridicate si a caracterului prea teoretic“, este de parere expertul în educatie si bloggerul adevarul.ro Marian Stas.
El spune ca noile programe scolare sunt totusi „veritabile bijuterii pedagogice în multe (nu toate) dintre fatetele lor de proiectare“, desi sunt facute dupa un plan-cadru „de nota 4“, pentru ca se axeaza din nou pe discipline, si nu pe competente de viata.
Predare intuitiva
„Gramatica apare într-o forma intuitiva, este o abordare functionala, mai întâi le dezvolti elevilor abilitatile de comunicare, de întelegere a unui text si abia apoi le dai elementele de gramatica, dar într-un mod intuitiv. La fel si la materia de matematica. Elevii vor studia fractiile, dar nu ca în clasa a VI-a, este mai mult o introducere a materiei pentru mai târziu, predata tot în mod intuitiv“, a explicat unul dintre autorii noilor programe scolare, Ciprian Fartusnic, cercetator la Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE) Fartusnic.
O alta noutate, fata de clasa a II-a, este separarea matematicii de stiintele naturii, pentru ca „sunt mai multe competente si este normal sa se transforme în activitate didactica mai complexa si sa avem doua discipline“, sustine Fartusnic.
„Modificarile sunt bine-venite, noua metoda de predare intuitiva a materiilor. Este o trecere de la un sistem de predare bazat pe livrarea de cunostinte catre unul în care învatatorul îl învata pe elev cum sa învete. Însa, chiar daca metodele par frumoase si mai aproape de elev, nu este mai usor, din contra, este o aglomerare de cunostinte, e foarte multa informatie“, considera învatatoarea Cornelia Popa, de asemenea vicepresedinte la Federatia Sindicatelor Libere din Învatamânt.
Fara ortografie si punctuatie
Daca la matematica apar din nou elemente ce se studiau în gimnaziu, marea problema la româna este lipsa regulilor de ortografie si punctuatie. „Se predau regulile de despartire a cuvintelor în silabe, dar nu se mentioneaza predarea ortografiei si punctuatiei, care sunt esentiale, e un mare minus. Nu e pomenita nici definirea cuvintelor folosind dictionarul, desi copiii nu stiu sensul propriu al cuvintelor. De asta strângem perle la Capacitate si la Bac“, atrage atentia dascalul.
Este o trecere de la un sistem de predare bazat pe livrarea de cunostinte catre unul în care învatatorul îl învata pe elev cum sa învete.
Cornelia Popa, învatatoare
În plus, Popa sustine ca exista câteva piedici care trebuie depasite: o pregatire corespunzatoare a dascalilor si dotarea corespunzatoare a scolilor cu materiale didactice. „În plus, nu poti aplica aceste metode noi cu 30-34 de copii în clasa, ar trebui sa fie cel mult 20-25 de elevi, altfel nu ai timp sa-i lasi pe toti sa se exprime“, a adaugat învatatoarea.
Si învatatoarea Roxana Gheorghe de la Scoala 190 din Capitala este mai optimista. „Abordarea intuitiva este mai buna si nu este dificil pentru un copil sa abordeze ideea de fractie, fiindca este ceva care îi vine în mod intuitiv. De asemenea, la româna este bine daca se pune accentul pe lectura. Ei au toate elementele de morfologie, ce e diferit e ca sintaxa apare abia de la clasa a IV-a, asa ca s-a usurat un pic materia aici“, a observat dascalul.
Recomand exercitiul de a ”regândi” programele scolare în termeni de valori pentru a cultiva copiilor valori, înainte de orice, prin intermediul fiecarei discipline în parte.
Marian Stas, expert
Principalele noutati propuse în programele scolare
La româna se introduce descrierea la clasa a III-a, iar la a IV-a caracterizarea de personaj, utilizând expresii literare si texte mai lungi, elemente „dificile în conditiile în care în anii anteriori s-a pus accent mai degraba pe comunicarea orala“, spune învatatoarea Cornelia Popa.
Partea buna este ca se face apel la exprimarea orala si la imaginatia copiilor, sa-si utilizeze toate simturile si sa exprime ce sentimente si emotii le trezeste un anumit text studiat. Iar textele sunt diversificate, din 10 autori români si opt autori straini. Învata si regulile de despartire în silabe, însa nu apar regulile de ortografie si punctuatie, spune Popa.
La matematica, „se trece brusc de la predarea intuitiva la cea stiintifica“, explica dascalul. Copiii vor învata fractiile sub, supra si echiunitare, adunari cu fractii cu zecimale, vor lucra cu numere mari, de la 0 la 10.000, inclusiv cu zecimale, dar si cu scrierea procentuala, elemente de clasa a V-a.
Apar si exercitii care se predau pâna acum pentru performanta precum introducerea/scoaterea întregului în/din fractie sau aflarea unei fractii dintr-un întreg. În plus, vor fi nevoiti sa stie sa completeze tabele cu ajutorul calculatorului, sa afle coordonatele unui obiect dintr-o retea de coordonate, care se predau la clasele a VI-a sau a VII-a.
În Occident, programa e mai lejera
În timp ce elevii români au parte de un program intensificat de acumulare de cunostinte, în mod special la matematica, în alte state trendul este invers, arata expertii. În Finlanda, accentul este pus pe dezvoltarea de competente, iar în Statele Unite pe conectarea cu viata reala.
„Diferenta esentiala dintre SUA si România: mai putin, mai usor de înteles, mai usor de aplicat în practica la americani. Categoriile de continuturi sunt relativ similare (numere, elemente de geometrie, masura si unitati de masura, organizarea si reprezentarea datelor), dar continuturile sunt incomparabil mai dense la noi“, explica profesorul de matematica Marian Stas, care preda si la o scoala de vara a Universitatii Harvard.