Declaratia ministrului Educatiei din 12.01.2010
Declaratia domnului ministru al Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, dr. Daniel Petru Funeriu, dupa întâlnirea informala cu federatiile sindicale din învatamânt
12.01.2010
"Buna ziua!
Este a doua întâlnire organizata cu sindicatele referitoare la aplicarea Ordonantei de Urgenta 114/2009. Am initiat aceasta a doua întâlnire informala de lucru pentru a vedea care sunt cele mai bune masuri ce pot fi luate în ceea ce priveste aplicarea ordonantei de urgenta. Întâlnirea de astazi a avut loc dupa cea de ieri pe care doamna secretar de stat, Oana Badea, a avut-o cu inspectorii scolari, cei care sunt abilitati sa punaîn aplicare aceasta ordonanta. Asa cum am spus si saptamâna trecuta,sunt doua tipuri de masuri care pot fi luate pentru aplicareaordonantei:
- un prim tip de masuri se realizeaza la nivelul inspectoratelor scolare si nu necesita interventia ministerului. Altfel spus, fiecare inspectorat îsi optimizeaza reteaua scolara si tot ceea ce tine de procesul educational;
- un al doilea tip de masuri poate fi luat la nivel central; sunt masurile pe care vi le-am prezentat în declaratia de presa de saptamâna trecuta.
Aceste masuri, care au fost propuse ieri în discutia cu inspectorii scolari, au fost centralizate. Unele dintre propunerile venite dinspre inspectorate au fost acceptate si au fost transmise catre ceilalti inspectori, pentru analiza. Alte masuri, care din punctul nostru de vedere nu ar fi fost în folosul elevilor, nu au fost acceptate de minister.
Vreau sa subliniez ca toate masurile care vor fi luate de Ministerul Educatiei vor avea în vedere asigurarea calitatii actului educational pentru copii, pentru ca acestia sa nu sufere din cauza a ceea ce se întâmpla la nivelul sistemului educational.
Am avut o discutie buna cu sindicatele, în care am prezentat ceea ce inspectoratele scolare ne-au comunicat. Pâna joi, ministerul va analiza toate datele care vin din partea inspectoratelor, le vom centraliza, vom avea cifre exacte si vom decide asupra masurilor cu care vom intra în procedura de dialog social. Altfel spus, în urma discutiei de saptamâna trecuta si, în urma discutiei de astazi, vom prezenta joi, cel târziu vineri, sindicatelor, toate masurile pe care am decis sa le luam, în vederea aplicarii Ordonantei 114, si cu care, repet, vom intra în procedura de dialog social.
Dialogul de astazi cu sindicatele îl evaluez ca fiind unul bun. Desigur, el ar fi putut sa fie si mai bun daca sindicatele ar fi venit, asa cum am facut-o noi în prima întâlnire, cu un set de propuneri la care poate nu ne-am gândit, dar se pare ca noi am lucrat cât se poate de riguros si am atins toate masurile care se pot lua în sistemul educational, la ora actuala.
As dori sa mai spun un lucru pe care eu îl consider foarte important: sistemul educational trebuie sa evolueze în parametri optimi. Pentru aceasta, este necesara o optimizare a cheltuielilor. Nicio reforma în domeniul educatiei nu se poate face în afara unui model de finantare rational si sustenabil. Daca vrem sa facem reforma în sistemul educational, ea trebuie, în mod necesar, sa includa un sistem previzibil, dar, mai ales, sustenabil de finantare. De aceea vreau sa spun foarte clar: sistemul educational nu poate accepta situa?ia sa nu angajeze personal, atunci când aparatul bugetar se mareste, asa cum a fost cazul în mod exagerat, în anii trecuti, iar atunci când acest sistem bugetar este redus, sa fie pus în situatia de a ajunge sa nu mai poata asigura actul educational.
Repet, Ordonanta 114/2009 priveste eficientizarea cheltuirii banului public, iar sistemul educational poate sa functioneze într-un mod eficient dupa aplicarea acestei ordonante. Ratiunea principala de aplicare a ei este eficientizarea cheltuirii banului public, prin alocarea banului public per elev. Este o metoda noua de finantare pe care eu o consider ca fiind la baza reformei finantarii sistemului educational.
Pot sa va dau doua exemple de masuri. O parte dintre aceste masuri se pot aplica la nivelul unor judete, celelalte la nivelul altor judete. Cel mai important lucru este sa avem în vedere calitatea educationala. O masura pur administrativa ar putea fi acordarea personalita?ii juridice unei singure scoli pe raza unei comune. Prin aceasta se doreste sa se eficientizeze aparatul administrativ. Alta masura este reorganizarea claselor paralele, care la ora actuala au efective sub media prevazuta de lege. Nu voi accepta sa fie luata nicio masura care nu se înscrie în cadrul strict al legii si al interesului educational al elevului
Va multumesc!"
Bucuresti
12.01.2010
Sursa:
edu.ro