Parintii solicita Ministerului Educatiei sa se renunte la note acordate pe parcursul ascultarii la clasa.
Evaluarea elevilor este dorit sa se rezume doar la notele din testele si tezele scrise. Cadrele didactice nu sunt de acord cu aceasta cerinta, considerand ca elevul nu ar mai fi presat sa invete zilnic. Un sistem unic de notare nu a fost implementat in invatamantul de stat.
Pe site-ul Ministerului Educatiei tot mai multi parinti solicita ca notarea elevilor sa se rezume doar la teste si lucrari scrise si sa se elimine notele de la evaluarea orala.
“Vin si eu cu o parere personala si anume notarea elevilor sa se faca numai pe baza de teste si teze, putand fi astfel demonstrat daca nota primita de elev este corecta. Am un baiat in clasa a VII-a si am foarte multe probleme cu profesorii si directorii scolii in care invata, deoarece isi tin apararea unii altora, acum de cand violenta este interzisa in scoli, iar profesorii se razbuna punand note mici. Bineinteles ca ei stiu cand elevul vine oarecum nepregatit si atunci profita de ocazie de a se razbuna”, scrie un parinte pe forumul educational.
“Dupa parerea mea, ar fi o eroare sa se elimine notarea de la ceea ce stim cu totii ca inseamna ascultarea elevului la clasa. Aceasta este o practica care se foloseste in toata lumea si o consider foarte necesara in procesul educational, mai cu seama in conditiile in care elevul, stiind ca va fi ascultat la un anumit interval de timp, este presat sa invete ritmic temele, astfel incat sa nu se creeze goluri in pregatirea continua de la o disciplina sau alta. Daca evaluarea s-ar rezuma doar prin notarea la lucrarile scrise, este ineficient, deoarece elevul va apela doar la recapitulari, care de cele mai multe ori nu sunt parcurse in intregime”, ne-a declarat Gheorghe Radulescu, presedintele executiv al Agentiei de Evaluare si Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar.
Greseli cautate cu lumanarea pentru depunctare
Nedreptatile create prin aprecierea la clasa au drept cauza lipsa unui sistem de notare unic, valabil pentru intregul sistem de invatamant de stat. “Fie ca este vorba de notare la verificarea orala, fie ca este vorba de notarea la verificarea scrisa, profesorii nu au nici un interes in stabilirea unui sistem de notare. Existenta unui sistem de notare care sa faca nota verificabila le-ar impune obligatii si responsabilitati. Ar putea fi controlati in ceea ce fac si in rezultatele muncii lor. Asa ca nimeni nu-i verifica in acest sens, pentru ca oricum ei pot da cele mai fanteziste explicatii.
Stiu cazuri de elevi care au fost notati cu patru pentru unele referate la istorie si geografie pentru simplul motiv ca sa fie ambitionati”, scrie un alt parinte pe site-ul Ministerului Educatiei.
Cadrele didactice considera ca un sistem unic de notare, legiferat la nivelul intregului invatamant de stat, este imposibil de realizat pentru ca aprecierea din evaluare tine de metodele fiecarui cadru didactic pe care le aplica la catedra. “Considerand lucrurile in general, existenta unui sistem de notare s-ar impune din simpla cerinta a profesionalismului, ca un instrument util in primul rand profesionistului in educatie pentru a aprecia el insusi rezultatele muncii sale in termeni legati de progresul elevului”, ne-a precizat Sergiu Garlesteanu, director adjunct la Scoala nr. 197 din sectorul 6 al Capitalei.
In replica, un alt parinte este convins ca “nimeni nu isi bate capul cu asa ceva intr-un invatamant de stat in care nici un text de reglementare nu face referire la obligatiile si raspunderile educatorului in ceea ce priveste progresul elevilor si nimeni nu a lamurit inca ce inseamna calitatea in educatie”.
In vederea motivarii acestei atitudini, acelasi parinte da ca exemplu activitatea unei invatatoare privind modul de acordare a notelor la unele teste date elevilor inainte de vacanta de iarna. “Invatatoarea de la clasa copilului meu a reusit o performanta. Din sapte teste la matematica doar doua le-a notat cu FB, pentru ca altceva nu putea face mai mult. La celelalte s-a chinuit mult sa dea -FB, facute la fel de bine ca si primele, dar a cautat mult sa gaseasca defecte: o cifra scrisa de doua ori intr-un sir (din neatentie desigur), unica greseala. Sistemul acesta de notare s-a repetat la mai multe teste. Banuiam de la inceput ce urmareste «doamna», sa-mi descurajeze copilul. Dar mai recitesc o lucrare: la una din scaderi, bine facuta, pur si simplu a taiat si i-a dat, desigur, –FB”, povesteste parintele.