Am cerut unor programe de inteligenţă artificială să facă o predicţie legată de subiectul care va pica mâine la literatură în cadrul probei de la Examenul de Evaluare Naţională.
ChatGPT:
Predicţie fermă, argumentată pe baza datelor oficiale: subiectul de literatură din 2025 va avea, cu o probabilitate extrem de mare, un text narativ ficţional, de tip nuvelă, povestire sau roman pentru copii/adolescenţi. Nu se exclud texte contemporane, cu miză educativă şi morală. Poezia are o şansă redusă (10–15%), iar textul dramatic este improbabil. Modelele şi simulările recente sugerează o continuitate a epicii narative. Elevii trebuie să se aştepte la caracterizări de personaje, opinii argumentate, relaţii între personaje şi interpretări de teme morale.
DeepSeek:
Modelul DeepSeek indică o analiză cantitativă bazată pe apariţii în subiectele din 2020 încoace. Consideră că cei mai probabili autori pentru 2024 (a calculat pentru un an anterior) sunt Caragiale (dramă – O scrisoare pierdută), Sadoveanu (Baltagul) şi Slavici (Moara cu noroc). La poezie: Arghezi şi Blaga. Elimină Eminescu şi Barbu pe motiv de repetare recentă. E o abordare de tip „cronologic + probabilistic”, dar nu ia în calcul faptul că de patru ani subiectul NU mai conţine text studiat integral din manuale, ci fragmente necunoscute anterior.
Gemini:
Predicţia Gemini este mai echilibrată, dar destul de generală. Oferă două mari direcţii: text epic sau text liric. La epic, invocă autori clasici precum Creangă, Rebreanu, Caragiale, Sadoveanu. La liric: Eminescu, Blaga, Bacovia, Arghezi. Evidenţiază că trebuie analizate personajele, acţiunea, tipul de narator, modurile de expunere. Totuşi, nu oferă o opţiune clară privind ce e mai probabil, ci mai degrabă o „listă deschisă” de alternative.
Copilot:
Conform modelelor oficiale şi simulărilor publicate pentru Evaluarea Naţională 2025, proba de Limba şi literatura română este structurată în două mari părţi:
-
Subiectul I – Text la prima vedere (literar sau nonliterar), urmat de cerinţe de înţelegere, vocabular, gramatică şi exprimare.
-
Subiectul al II-lea – Redactarea unui text scris (compunere sau eseu scurt), de obicei pornind de la o situaţie de comunicare sau un text-suport.
La simularea din martie 2025, elevii au primit un text liric („Trezire” de Lucian Blaga) şi un text nonliterar („Rezistenţa prin apicultură” de Cristina Ştefan). Asta sugerează o preferinţă pentru texte contemporane şi accesibile, dar şi pentru autori canonici din literatura română.
Ce ar putea apărea la literatură? Iată câteva variante plauzibile:
-
Un fragment dintr-o povestire realistă (Ion Creangă, Ioan Slavici) – foarte frecventă în anii anteriori.
-
Poezie cu temă existenţială sau natură (Blaga, Arghezi, Topârceanu).
-
Un text nonliterar cu temă socială sau educativă, pentru a testa capacitatea de argumentare şi exprimare personală.
Recomandare de ultim moment: repetă trăsăturile genurilor literare, tipurile de personaje şi modurile de expunere. Şi nu uita să exersezi exprimarea clară şi coerentă în redactare!
Şi acum... aşteptăm subiectul!
Să vedem cine se va apropia mai mult de adevăr. ??