În atenţia:
Viorica DĂNCILĂ, Prim-Ministru al României
Valentin POPA - Ministrul Educaţiei Naţionale
Liviu Marian POP, Preşedintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, SENAT
Camelia GAVRILĂ, Preşedinta Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, C. DEPUTAŢILOR
Iusein IBRAIM, Preşedintele Comisiei pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, C. DEPUTAŢILOR
Marius – Petre NICOARĂ, Preşedintele Comisiei pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, SENAT
SCRISOARE DESCHISĂ
14 mai 2018
Solicităm adoptarea urgentă a unor măsuri legale prin care să opriţi
„Fenomenul Brăila” – un grav tip de excluziune practicat în şcolile din România
Organizaţiile semnatare ale prezentului document, vă semnalează unul dintre aspectele documentate în studiul cu titlul
”IRSE: indicele de risc socio-educaţional 2015 – 2017, fundament pentru politici bazate pe date” (analiza preliminară a datelor cantitative), realizat de Asociaţia Human Catalyst, în mai 2018.
https://www.humancatalyst.ro/ro/semnal-de-alarma-fenomenul-braila/
Conform acestei cercetări, există dovezi precum nota medie la evaluarea naţională este ridicată artificial de o prezenţa redusă a elevilor de clasa a 8-a testări – ca urmare a unei „selecţii” impuse la nivel de clasă, management al şcolii sau inspectorat şcolar.
Cel mai reprezentativ exemplu în acest sens este ilustrat în cazul unităţilor de învăţământ din judeţul Brăila. Deşi aici în 2016-2017 nota medie la evaluarea naţională a fost a doua cea mai mare din ţară (7,29), după Municipiul Bucureşti (7,35), ponderea elevilor din clasa a 8-a care nu au susţinut evaluarea naţională a fost cea mai crescută din România (36,5%), mai mult cu 3 procente faţă de anul şcolar anterior.
Conform mărturiilor existente, această situaţie rezultă în urma unei practici abuzive la nivel de sistem educaţional, prin care elevilor consideraţi slabi le este interzisă înscrierea la Evaluarea Naţională pentru a nu „trage în jos” media pe şcoală / judeţ. În practică, am întâlnit astfel de cazuri în toată ţara, cu preponderenţă în comunităţi sărace, marginalizate şi/sau cu procent mare de romi. Important de precizat că „fenomenul Brăila” este întâlnit şi la nivel de liceu, în cazul examenului de Bacalaureat.
Dat fiind că ne aflăm în perioada premergătoare evaluării naţionale la clasa a 8-a şi a examenului de Bacalaureat – când aceste abuzuri se intensifică în şcoli, solicităm adoptarea de urgenţă a unor măsuri legale prin care să asiguraţi accesul tuturor elevilor la examenele menţionate conform legii şi să descurajaţi, respectiv sancţionaţi responsabilii din educaţie (cadre didactice, directori, inspectori şcolari) care împiedică accesul absolvenţilor la participarea la evaluări şi pun presiune pe unii elevi, în mod profund abuziv, doar pentru a crea o imagine favorabilă falsă a şcolii sau a judeţului şi a se promova o performanţă fabricată prin abuz.
Cu respect,
Laura Greta Marin
Preşedinte, Asociaţia pentru Educaţie şi Justiţie Socială HUMAN CATALYST
Semnează şi confirmă practicarea „Fenomenului Brăila” în toată ţara:
-
Grupul de Iniţiativă Civică „Părinţii cer schimbarea” (14.000 de părinţi)
-
Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC)
-
Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România, ANOSR – 98 de organizaţii studenţeşti din 17 centre universitare din România
-
Grupul de Iniţiativă Civică „Geeks for Democracy” (12.000 de membri)
-
Grupul de Iniţiativă al Tinerilor „Activişti pentru Echitate” (30 de membri)
-
Uniunea Civică a Tinerilor Romi din România (6 centre universitare)
-
Grupul Tinerilor Anti-Violenţă, Giurgiu
-
Fundaţia Judeţeană pentru Tineret Timiş (FITT) – 30 de organizaţii de tineret din jud. Timiş, singurul centru de tineret din România acreditat de Consiliul Europei
-
Grupul tinerilor „Romi şi Rome cu Iniţiativă”, Mizil
-
Asociaţia pentru Tineret Arbore, Suceava (APTA)
-
Grupul de Iniţiativă al Tinerilor „Revendicări”, Valea Seacă, Bacău
-
„Cognosis” Federaţia Asociaţiilor Studenţilor la Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din România:
-
Asociaţia Studenţilor la Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din Bucureşti (ASPE)
-
Asociaţia Studenţilor Psihologi şi Pedagogi din Iaşi (ASPP)
-
Asociaţia Studenţilor Psihologi din România (ASPR)
-
Asociaţia Studenţilor la Psihologie Oradea (ASPO)
-
Asociaţia Studenţilor la Psihologie şi Sociologie din Timişoara (ASPST)
-
Asociaţia Studenţilor în Psihologie Sibiu (ASPS)
-
Fundaţia Terre des Hommes – Elveţia
-
Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC)
-
Asociaţia pentru Dezvoltare şi Incluziune Socială (ADIS)
-
Asociaţia Mediawise Society
-
Fundaţia Centru de Resurse pentru Participare Publică (CeRe)
-
Asociaţia E-Romnja
-
Fundaţia „Inimă de copil”
-
Asociaţia pentru Parteneriat Comunitar, Braşov
-
Fundaţia PACT
-
Asociaţia „VOX Civica”, Buzău
-
Asociaţia Mishto
-
Asociaţia pentru promovarea şi Dezvoltarea Comunităţii „O viaţă Altfel”
-
Agenţia Dezvoltare Comunitară „Inter – activă” Botoşani (ADCIA)
-
Asociaţia „Reality Check”
-
Asociaţia „Educaţie pentru Toţi”, Constanţa
-
Asociaţia Comunităţilor Marginalizate – Hilişeu Horia
-
Asociaţia „Lingurarii” – Cristeşti
-
Asociaţia „Bărăncuţa” – Cristineşti
-
Asociaţia „Euroagrorom” – Hudeşti
-
Asociaţia „Coşrom” – Coşula
-
Fundaţia Terra Mileniul III
-
Asociaţia „Cultus Humani”
-
Asociaţia „Centrul de Sprijin pentru Reintegrarea Socială a Grupurilor Vulnerabile” Botoşani
-
Centrul Filia
-
Asociaţia „ART Fusion”
-
Fundaţia „eMAG”
-
Federaţia Organizaţiilor pentru Servicii Sociale (FONSS):
-
Asociaţia Betania Bacău
-
Fundaţia „Alături de Voi” România
-
Asociaţia Alternative Sociale
-
Asociaţia „Salvaţi Copiii” Iaşi
-
Centrul de Dezvoltare Socială
-
Fundaţia Serviciilor Sociale Bethany, Timişoara
-
Fundaţia COTE
-
Centrul Diecezan Caritas Iaşi
-
Fundaţia Iosif
-
Fundaţia Star of Hope România
-
Fundaţia World Vision România
-
Asociaţia Naţională pentru Copii şi Adulţi cu Autism din România (A.N.C.A.A.R.) – Filiala Iaşi
-
Fundaţia „Ancora Salvării”
-
Fundaţia „Centrul de Mediere şi Securitate Comunitară”
-
Fundaţia de Dezvoltare Locală „Speranţa”, Târgu Neamţ
-
Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău (FSC)
-
Fundaţia „Enable” România
-
Fundaţia „Păpădia”
-
Fundaţia „Solidaritate şi Speranţă”
-
Asociaţia „Centrul Daniel” Bacău
-
Asociaţia de Sprijin a Persoanelor cu Nevoi Speciale “Luceafărul”, Neamţ
-
Asociaţia „Four Change”
-
Asociaţia Blijdorp România
-
Organizaţia Umanitară CONCORDIA
-
Fundaţia „Joyo”
-
Asociaţia United Cristian Aid – Bunul Samaritean
-
Fundaţia Corona
-
Asociaţia Umanitară „Il Chicco”
-
Fundaţia „Un Coup de Main d’Emmaus”
-
Asociaţia „Pro ACT Suport”
-
Asociaţia „Partener pentru Tine”, Argeş
-
Institutul Bucovina pentru Parteneriat Social
-
Asociaţia „Psihascend”
-
Grupul Femeilor Rome şi Nerome din Valea Seacă
-
Centrul de Resurse pentru ONGuri Suceava (CENRES)
-
Asociaţia Consultanţilor în Dezvoltare Comunitară (ACDC)
-
Centrul de Asistenta pentru Organizaţii Neguvernamentale (CENTRAS)
-
Fundaţia „Viaţă şi Lumină”
-
Asociaţia „Mişcarea Civică Miliţia Spirituală”
-
Asociaţia Regională de Educare a Adulţilor, Suceava (AREAS)
-
Centrul de Resurse pentru Comunităţile de Romi, Cluj (CRCR)
-
Asociaţia pentru promovarea Incluziunii Sociale (APIS)
-
Centrul „O Del Amentza, Feteşti (ODA)
-
Asociaţia pentru Studiu şi Practică Nonviolentă şi Restaurativă, Cluj (ASPNR)
-
Asociaţia pentru Dezvoltare şi Incluziune Socială Pro Rural
-
Asociaţia pentru Dezvoltare şi Incluziune Socială Pro Urban
-
Florinela Iosip – jurnalist educaţie / social
-
Ciprian Necula – activist drepturile omului
-
Mariana Badiu – activist drepturi cetăţeneşti
-
Roxana Geru – psihoterapeut pentru grupuri de tineri
Cum se manifestă fenomenul Brăila:
Alte informaţii găsiţi
aici.