Parlamentarii urmeaza sa decida daca inspectoratele scolare isi mai au rostul sau trebuie sa ajunga institutii de domeniul trecutului. O initiativa legislativa in acest sens urmeaza sa intre in dezbaterea parlamentarilor. Mai exact, ce schimbari se propun?
Un proiect ce propune desfiintarea inspectoratelor scolare va fi dezbatut in curand in Parlament. Este asteptat cu nerabdare de reprezentanti ai sistemului de invatamant, inspectoratele scolare fiind considerate de multi "institutii toxice, comuniste si corupte".
Proiectul ii apartine deputatului independent de Alba, Cornel Comsa. Va fi depusa la Parlament in aceasta saptamana, scrie Adevarul, care precizeaza si ca nu este prima oara cand se vorbeste despre dizolvarea acestor institutii.
"Descentralizarea in domeniul educatiei este absolut necesara pentru a da putere scolilor sa ia decizii si comunitatii locale sa se implice cu adevarat si a fost cuprinsa in strategia de descentralizare, realizata de Guvern, in 2006. Vreau sa pornesc o dezbatere reala pe acest subiect, iar primul pas este sa oferim o forma si un cadru institutional, iar Comisia de invatamant din Camera Deputatilor va trebui sa-si asume acest rol", a explicat Cornel Comsa, initiatorul proiectului legislativ.
In viziunea deputatului de Alba, administratia locala, care detine deja terenurile si cladirile in care functioneaza scolile si alte institutii de invatamant, ar urma sa preia si atributiile de administrare, in baza resurselor proprii si a finantarilor de la minister.
Directorii ar urma sa fie numiti direct de catre consiliul de conducere al scolii, iar concursurile de ocupare a posturilor didactice s-ar organiza in cadrul unitatii de invatamant.
Proiectul mai prevede ca responsabilitatea inspectiei scolare sa fie preluata de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii Invatamantului Preuniversitar (ARACIP), care ar urma sa monitorizeze si "calitatea activitatilor de predare-invatare si respectarea standardelor nationale si a indicatorilor de performanta, prin inspectie scolara".
In timp ce ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, se opune cu fermitate ideii, initiativa a fost totusi imbratisata, cu anumite rezerve, de o parte dintre reprezentantii sistemului de invatamant.
"Desfiintarea inspectoratelor scolare este, in opinia mea, una dintre cele mai mari prostii pe care le-am auzit de cand raspund de portofoliul Educatiei", a declarat, pentru Adevarul, Sorin Cimpeanu.
Totusi, o solutie este oferita de Alexandru Bajdechi, fost presedinte al Consiliului Judetean al Elevilor din Constanta, care spune ca examenele nationale ar putea fi organizate de comisii de examen subordonate direct Ministerului Educatiei, nu inspectoratelor scolare.
"Inspectoratele scolare isi depasesc cu mult atributiile astazi, iar inspectia a devenit una dintre partile cel mai putin semnificative ale activitatii lor. Scolile, desi sunt subordonate administratiei locale, sunt controlate si de inspectorate, gasindu-se astfel de multe ori intre ciocan si nicovala", considera Bajdechi.
Pe de alta parte, expertul Marian Stas sustine in totalitate descentralizarea sistemului de invatamant si considera ca principala piedica este reprezentata chiar de aceste inspectorate scolare, care sunt niste "institutii toxice, comuniste si corupte".
"Sustin fara rezerve inspectia scolara si institutionala in invatamantul preuniversitar din Romania, ca pe un instrument managerial inca deosebit de necesar dezvoltarii si consolidarii calitatii educatiei; si sustin, tot fara rezerve, schimbarea paradigmei sale institutionale prin crearea unei piete deschise si sanatoase a furnizorilor de inspectie scolara si institutionala, independente de Ministerul Educatiei", a spus expertul si bloggerul Adevarul, Marian Stas.
La randul lui, Serban Iosifescu, directorul ARACIP, considera ca primariile sunt pregatite sa preia gestionarea administrativa, adica plata salariilor si partea de achizitii de infrastructura, insa trebuie sa existe un nivel intermediar intre scoli si minister, complet depolitizat, care sa se ocupe de partea de calitate a invatamantului.
"Pentru inspectii este nevoie de metodisti, cineva trebuie sa se ocupe de asta, cum ar fi casele corpului didactic. Noi putem face numai evaluare institutionala, nu pe dezvoltare profesionala inpiduala, nu avem atributii asupra corpului didactic", a explicat Iosifescu.