Metoda interdisciplinara de predare, introdusa în învatamântul românesc la clasa pregatitoare si la clasa I în anul scolar 2013-2014, va intra si la clasa a II-a, din toamna, potrivit ministrului Educatiei, Remus Pricopie. De asemenea, acesta a mai precizat ca examenele nationale vor fi date, din 2019, dupa modelul testelor PISA. „Metoda interdisciplinara de predare este, de fapt, pregatirea pentru testele tip PISA. A a fost introdusa, pentru prima data, în sistemul românesc de educatie în anul scolar 2013-2014, în clasa pregatitoare si clasa I, continua cu elevii din clasele a II-a, iar din toamna aceste generatii vor beneficia si de primele manuale noi, în premiera si în sistem digital. Predarea interdisciplinara va fi extinsa apoi la clasele a III-a si a IV-a simultan cu noile manuale", a declarat Remus Pricopie pentru Mediafax.
Acesta a mai precizat ca elaborarea manualelor pentru toate ciclurile de învatamânt ar putea dura patru-cinci ani.
„Sunt lucruri pe care, teoretic, ar trebui sa le faci imediat, dar care, practic, nu pot fi facute decât gradual si numai dupa ce masori de o suta de ori. De exemplu, procesul de schimbare a manualelor este unul care dureaza patru-cinci ani. Nu exista nicio varianta în care sa schimbi toate manualele peste noapte, fiindca manualele se schimba odata cu primul an al ciclului, respectiv clasa I, clasa a V-a, a IX-a, chiar daca avem în scoala româneasca manuale de geografie din care elevii ar putea învata faptul ca Iugoslavia este vecinul nostru din sud-vest. Acel manual ar fi trebuit scos din circuit de ani buni dar, pentru ca am fost ocupati cu schimbarea ministrilor în fiecare an, uneori chiar si trimestrial, cu dezbaterile prea politice despre reforme ale educatiei sau pentru ca ne-a fost teama sa nu deranjam editura care, de 15 ani, vinde acelasi manual, am omis un lucru elementar: revizuirea periodica a programelor si, apoi, a manualelor. Iata de ce avem nevoie de un proces continuu si, as putea spune, tehnocratizat de revizuire a programelor si de actualizare a manualelor", a explicat Pricopie.
Va fi organizata o noua licitatie pentru manualele disciplinelor unde nu au fost ofertanti
Mai mult, întrebat ce se va întâmpla cu disciplinele pentru care nu au existat ofertanti la licitatia în vederea realizarii noilor manuale, ministrul Educatiei a spus ca exista solutii.
„Manualele pentru materii predate în limba ucraineana, greaca sau slovaca vor fi cumparate din strainatate, asa cum se întâmpla acum. Dar vreau sa precizez un lucru foarte clar: licitatia al carei rezultat l-am prezentat nu va fi anulata. Vom mai organiza o noua licitatie pentru maualele care nu au fost adjudecate, dar nu vom relua procedura în cazul celor declarate deja câstigatoare", a mai spus el.
Tot în contextul shimbarilor din învatamânt, Remus Pricopie a subliniat ca un prim obiectiv a fost acela de a pune pe picioare un mecanism clar, coerent, transparent, iar mai departe „este treaba specialistilor".
„Mecanismul în sine se construieste în aproximativ un an, iar derularea lui corespunde ciclurilor de studii. Procesul a început deja. Toamna aceasta vom avea manuale noi, inclusiv în format digital, la clasele I si a II-a. Vom continua cu programe si manunale noi pentru celelalte clase. Spre exemplu, noile programe de istorie, la care se lucreaza, vor permite elevilor sa înteleaga mai bine conceptul european de 'unitate în diversitate', prin analizarea ideilor si momentelor ce au stat la baza formarii identitatii nationale românesti, dar si prin întelegerea rolului nostru în Europa si în lume. Dupa cum ati vazut, înca din clasa pregatitoare si apoi clasa I si a II-a, disciplina Limba si literatra româna se intituleaza 'Comunicare în limba româna', iar Matematica - 'Matematica si explorarea mediului', care arata exact modalitatea de predare interdisciplinara. Din anul scolar 2015-2016, vom avea programe si pentru clasele a III-a si a IV-a", a precizat Pricopie.
Potrivit ministrului, strategia modernizarii scolii a vizat mai întâi introducerea unei serii de masuri speciale care pleaca de la infrastructura si ajung apoi sa vizeze elementele de continut educational sau de monitorizare a performantelor scolare.
Aceasta monitorizare, a explicat Pricopie, va putea fi facuta într-un mod profesionist, prin evaluarile de elevilor din clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, efectuate pentru prima data în anul scolar 2013-2014.
„Nu trebuie uitat ca aceste evaluari sunt concepute exact pe modelul testelor PISA", a adaugat Pricopie.
„Educatie prin sah”, introdusa din anul scolar viitor
Ministrul Educatiei a mai precizat ca din anul scolar viitor va fi introdusa programa scolara pentru disciplina optionala „Educatie prin sah", anul I si anul al II-lea de studiu. Aceasta intra în curriculum, la decizia scolii, pentru învatamântul primar si va putea fi folosita începând cu anul scolar 2014 – 2015.
Elevii vor avea astfel ocazia sa se familiarizeze cu tabla de sah, cu regulile de joc si sa decodifice semnele conventionale utilizate într-o partida. Exercitiile de interpretare, observatia, simularea unor situatii si calcularea unor variante de joc sunt etape pe care elevii le vor parcurge în cei doi ani de studiu.
Remus Pricopie a concluzionat ca noile programe scolare, noile manuale si evaluarile tip PISA din clasele a II-a, a IV-a si a VI-a constituie un pas important pentru modernizarea scolii. Ministrul Educatiei subliniaza ca scoala va pune astfel accent mai mult pe întelegere si judecata, si mai putin pe memorare. Practic, elevii sunt astfel pregatiti pentru sustinerea noilor examenelor nationale în forma interdisciplinara.
Evaluarea nationala, admiterea la liceu si bacalaureatul vor fi date, din 2019, dupa modelul testelor PISA, respectiv cel de interdisciplinaritate, potrivit unei ordonante de urgenta adoptate în decembrie 2013, care a modificat Legea educatiei.
„Nu respingem conceptul de abordare interdisciplinara a examenelor, dar nu îl poti aplica fara pregatire prealabila. De aceea, primul an în care vor fi sustinute examenele dupa modelul evaluarilor PISA va fi 2019", a explicat atunci Pricopie.
PISA este o evaluare standardizata international, proiectata împreuna de catre tarile participante, inclusiv România. Ultima testare PISA a continut atât itemi ce vizeaza competentele de matematica si rezolvare de probleme în situatii autentice ce pot fi întâlnite în viata adulta (în pondere de 75%), cât si de citire sau lectura (15%) si stiinte (10%).
Elevii vor învata mai devreme tabla înmultirii si fractiile
Din toamna, pe lânga noile manuale, elevii vor avea de învatat mai devreme, din clasa a II-a, tabla înmultirii, fractiile, alaturi de stiintele naturii, inclusiv fizica. Dascalii si specialistii atrag atentia ca materia ar putea fi peste puterile copiilor.
Noile manuale, inclusiv în format digital, care ar trebui sa ajunga în toamna pe bancile elevilor, au fost create dupa noua programa de la clasele I si a II-a si ca atare aduc si schimbari importante de continut.
Daca la clasa I modificarile au fost implementate înca de anul trecut, chiar în lipsa noilor materiale didactice, anul acesta se aplica noutatile la clasa a II-a. Cele mai multe sunt la matematica si explorarea mediului, ce devine materie interdisciplinara.
Elevii vor învata mai devreme tabla înmultirii, predata pâna acum la clasa a III-a, fractii, dar si elemente de fizica, cum ar fi forta, miscarea, undele si vibratiile, magnetismul si circuitul electric, notiuni care înainte se predau abia de la gimnaziu.