Sunteţi părintele unui copil care se pregăteşte să intre la liceu, sau un
candidat emoţionat la statutul de licean?
Doriţi din tot sufletul „să prindeţi” un
loc la un liceu bun, dar instrucţiunile pentru completarea fişei de admitere vă
dau dureri de cap?
Dacă îndepliniţi condiţiile de mai sus, citiţi rândurile de mai jos.
1. Completarea opţiunilor pe fişa de admitere se face în ordinea
preferinţelor candidaţilor.
2. Completează pe primele locuri opţiunile pe care le doreşti cel mai mult, chiar
dacă nu eşti sigur că media îţi permite să intri la aceste opţiuni.
Nu vei fi
dezavantajat.
Continuă cu opţiuni care ţi-ar plăcea, apoi opţiuni la care nu te-ar deranja să
fii repartizat.
Încheie cu opţiunile cele mai puţin dorite, dar pe care trebuie să le enumeri pe
fişă, pentru siguranţă.
Este preferabil să intri la un liceu care nu îţi place
decât să nu intri deloc !
Nu completa o opţiune nedorită înaintea unei opţiuni dorite !
Prima
opţiune este şi prima luată în considerare pentru fiecare elev.
3. Ţine cont de mediile de admitere din anii precedenţi pentru a-ţi calcula
şansele de intrare la fiecare dintre opţiunile exprimate.
4. Completarea unui număr mare de opţiuni pe fişa de admitere NU îţi poate
dăuna în nici un fel–oricum intri la prima opţiune a ta la care mai sunt
locuri.
În schimb, un număr prea mic de opţiuni îţi poate diminua serios şansele
de a fi admis!
Există riscul de a nu avea o medie suficient de bună pentru nici
una din opţiunile exprimate.
Nu există nici un “număr magic” de opţiuni care trebuie completate pe
fişă: important este ca acest număr să fie suficient de mare ca să permită
repartizarea şi să fie ordonate – de la cea mai dezirabilă la cea mai puţin
dezirabilă.
5. Statistic, mediile de admitere sunt de la un an la altul puţin mai mari, un
motiv în plus pentru a completa cât mai multe opţiuni pe fişă!
Este posibil
ca anul acesta media de intrare la una din opţiuni să fie mult mai mare decât
anii trecuţi, la fel cum este posibil să fie mai mică.
Mediile anilor trecuţi sunt
orientative.
6. Validarea fişelor este o operaţiune simplă, dar obligatorie pentru toţi
candidaţii - eventualele greşeli apărute în transcrierea mediilor din
cataloagele şcolare pe fişa de opţiuni, în completarea numelui
candidatului sau scrierea neciteaţă a codurilor liceelor pot cauza
neplăceri.
Computerul “nu ştie” că un elev a completat codul 115 dar de
fapt îl interesează specializarea cu numărul 151, sau că media de
absolvire nu este 5,75 ci 7,55 !
Pentru a evita neplăcerile cauzate de transcrierea greşită a datelor de pe
fişă, procedura necesită tipărirea fişelor aşa cum au fost introduse ele în
baza de date.
Fişa astfel tipărită, numită “fişă martor” se transmite la
şcoala de provenienţă. În cele câteva zile rămase între introducerea fişei
în computer şi data limită, diriginţii sunt cei care convoacă la şcoală toţi
elevii însoţiţi de părinţi, care verifică opţiune cu opţiune corespondenţa
fişei de martor cu fişa originală, semnând pentru conformitate.
Neconcordanţele între fişa completată şi fişa martor trebuie semnalate
imediat conducerii şcolii, care revine la centrul de colectare a datelor
pentru a se face corecţia.
7. Între momentul validării fişei şi repartizarea computerizată, fişele sunt
centralizate în bazele de date judeţene şi de aici în baza de date
naţională de la Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
8. După verificări multiple şi corectarea erorilor semnalate are loc
repartizarea computerizată.
9. Algoritmul de repartizare ordonează elevii descrescător după media de
admitere, repartizându-i pe rând, începând de la elevul cu cea mai bună
medie.
Pentru fiecare elev, se caută prima opţiune de pe listă unde mai sunt
locuri libere şi elevul este repartizat la acea opţiune.
Dacă la un moment dat se găseşte un elev la care opţiunile exprimate în
fişă nu îi permit să intre la nici un liceu (pentru că locurile au fost deja
ocupate de cei cu medie mai mare decât el), elevul respectiv rămâne
nerepartizat.
Pentru a înţelege mai uşor algoritmul, luăm următoarele exemple:
1. Presupunem că elevul are media 10.
El este cel mai bun din judeţ, este
repartizat primul, deci la prima sa opţiune. El este primul care ocupă
primul loc din judeţ.
2. Presupunem că elevul are media 9 şi la prima sa opţiune s-au ocupat 14
locuri de către 14 elevi cu medii mai mari decât media lui. El va fi al 15-lea
repartizat la prima sa opţiune.
3. Presupunem că elevul are media 8 şi la prima sa opţiune s-au ocupat
toate locurile de către elevi cu medii mai mari decât a lui.
Dacă la a doua
sa opţiune mai există locuri libere, el va repartizat la a doua sa opţiune.
Altfel, se verifică a treia opţiune de pe fişa sa, şi următoarele, în ordine,
până la găsirea primei sale opţiuni la care mai sunt locuri libere.
De notat că nu se poate întâmpla ca „locul tău” să fie ocupat de către
cineva cu medie mai mică decât a ta, pentru că tu eşti repartizat înaintea
lui !
4. Presupunând că elevul A are media de admitere 8.93 şi opţiunea X pe
locul 2 în fişa de opţiuni, iar elevul B are media de admitere 8.91 şi opţiunea X pe locul 1 în fişa de opţiuni, candidatul A are prioritate la
repartizarea pentru opţiunea X (în cazul în care candidatul A nu a fost
repartizat la opţiunea de pe primul loc), având media mai mare decât B.
Informaţii complete despre examenul de admitere pot fi găsite vizitând
paginile web http://admitere.edu.ro şi http://forum.edu.ro.