Modificari semnificative pentru admiterea la liceu si bacalaureat, potrivit Codului Educatiei
Modificarea sistemului de admitere la liceu, micsorarea numarului de probe la bacalaureat si înfiintarea unui Colegiu al profesorilor, dupa modelul Colegiului Medicilor, sunt principalele noutati pentru învatamântul preuniversitar, propuse de Ministerul Educatiei dupa discutiile cu sindicatele.
Potrivit propunerilor incluse în asa-numitul Cod al Educatiei, schimbarile la preuniversitar tin, în principal, de testarile de la finalul ciclurilor de studii.
Trecerea de la gimnaziu la liceu se va face tot pe baza repartizarii computerizate si a programelor de consiliere profesionala organizate de scoli. La admiterea în liceu, se va tine cont de media generala obtinuta pe parcursul claselor V-VIII, care va avea o pondere de 50% din media finala, si de nota la un test structurat dupa model european, care va detine tot o pondere de 50% si care reprezinta, de fapt, noutatea adusa în locul tezelor unice. La acest test, care va fi sustinut, în scris, în semestrul al doilea din clasa a VIII-a, vor fi verificate competentele cheie obtinute de elev, prin întrebari din mai multe domenii. Testul va fi dat si la finalizarea ciclului primar, ca verificare înainte de gimnaziu, însa nota astfel obtinuta nu va conta ulterior la admitere.
În ceea ce priveste bacalaureatul, acesta va avea doua etape. Pe parcursul clasei a XII-a, vor fi evaluate, prin verificari orale, competentele de comunicare în limba româna si, dupa caz, în limba materna. Tot în timpul ultimului an de liceu, vor fi sustinute doua examene de verificare a cunostintelor de folosire a computerului si de limbi moderne. Toate aceste evaluari din timpul anului scolar sunt eliminatorii.
La finalul clasei a XII-a, în cadrul bacalaureatului se vor sustine trei, respectiv patru probe scrise, în cazul elevilor care au studiat în limba materna. Disciplinele de examen vor fi limba româna, o proba obligatorie corespunzatoare profilului, matematica sau istorie, si una la alegere, în functie de profil. La aceasta ultima proba, elevii care au absolvit un profil real vor putea alege între chimie, fizica, biologie si informatica, iar cei de la profil uman, între economie, geografie, logica, psihologie si filosofie.
Practic, probele orale de la bacalaureatul de pâna acum au fost înlocuite cu evaluarile din timpul anului scolar si, în plus, a fost eliminata ultima proba de bacalaureat, cea la discipline din alta arie curriculara decât cea absolvita, unde mai mult de jumatate din candidati alegeau proba la educatie fizica.
Alte modificari prevad ca învatamântul obligatoriu sa aiba 11 clase, incluzând grupa pregatitoare pentru scoala, ministerul angajându-se sa generalizeze învatamântul de 13 clase. Elevii vor fi înscrisi în clasa I daca împlinesc vârsta de 6 ani în anul în care încep scoala.
În ceea ce priveste disciplina în scoli, ministerul vrea sa înfiinteze un Colegiu al profesorilor si o Carta a autonomiei scolare. Potrivit participantilor la discutiile despre noua lege a învatamântului, Colegiul profesorilor va fi responsabil de analizarea si sanctionarea cazurilor de indisciplina si imoralitate printre cadrele didactice, similar Colegiului Medicilor în domeniul sanitar, iar Carta autonomiei ar urma sa stabileasca limitele în care s-ar propaga puterea institutiilor de învatamânt, mai exact regulamentele de ordine interioara, statutul elevului si metodologiile dupa care elevii si parintii vor fi implicati în luarea deciziilor ce privesc scoala.
Deocamdata, ministerul si partenerii de dialog nu au stabilit în detaliu care vor fi criteriile dupa care va functiona Colegiul profesorilor, în ce limite se defineste indisciplina si nici care sunt sanctiunile propuse pentru diferite abateri. Nici prevederile Cartei nu au fost înca stabilite, toate acestea urmând sa fie definitivate de Ministerul Educatiei.
O alta propunere venita în urma discutiilor ministerului cu sindicatele se refera la alegerea directorului de scoala. Acesta va fi numit în functie în urma unui concurs organizat de Consiliul de Administratie al unitatii de învatamânt, format 50% din cadre didactice si 50% din reprezentanti ai Consiliului Local si parinti.
O problema delicata în acest moment pare sa fie predarea religiei în scoli. Ministrul Ecaterina Andronescu propune ca religia sa fie inclusa în programa scolara obligatorie, însa, la cererea parintilor, elevii vor avea posibilitatea de a nu frecventa orele la aceasta disciplina.
Ministrul Ecaterina Andronescu si-a manifestat dorinta ca toate aceste modificari sa se aplice înca din anul scolar 2009-2010, însa a precizat ca acest lucru depinde de cum va proceda parlamentul pentru adoptarea Codului educatiei. În acest moment, Executivul nu a decis daca acest Cod al educatiei va fi asumat de guvern sau va fi supus spre aprobare în parlament.
Potrivit ministrului Andronescu, Codul Educatiei va fi gata, cel mai târziu, pe 14 august.
Reprezentatii ministerului si cei ai sindicatelor continua discutiile astazi, când sunt dezbatute modificarile pentru învatamântul superior.