Invatarea matematicii in Grecia Antica

Educatia varia foarte mult de la un stat la alt stat in Grecia Antica. Tinerii spartani erau trimisi in institutii militare si erau antrenati sa invatati sa devina soldati cu moralitate ridicata. Atenienii aveau erau educati in privat, acasa. Ei invatau muzica si gimnastica de la o varsta frageda, pentru a putea atinge perfectiunea si gratia, atat fizic, cat si mental. Printre diferitele forme de educatie endemica ale Greciei Antice, si studiul matematicii era diferit, modul de gandire de atunci fiind foarte diferit de ce se invata in prezent. Este posibil ca principala diferenta este aceea ca aritmetica si geometria erau considerate ca fiind subiecte separate. Pana si aritmetica avea doua forme, dintre care prima forma era invatata de clasa de mijloc si de cea a mestesugrilor si era bazata in principal pe calcul. Aceasta forma era specifica ocupatiei lor, fiind evidentiata in Evul Mediu de catre breasla care se ocupa cu comertul. Cea de-a doua forma, stiinta numerelor, era pastrata doar pentru putini din clasele superioare, care aveau timp si bani pentru o mai lunga educatie.

Instructia pentru persoanele din clasele superioare incepea acasa, sub calauzirea parintilor, sau a sclavilor invatati. Cei mai multi, daca nu chiar toti cei din clasele superioare invatau minimul ce includea cititul, muzica, educatia fizica si mai putin, aritmetica sau geometrie. La varsta de 12 ani, baietii erau dusi la scoala, unde invatau mai apoi gramatica si notiuni de baza ale logicii si retoricii. La sfarsitul acestui stagiu, putini mai continuau, insa aceia reuseau sa conserve stiinta numerelor. Existau doua cai pentru a continua invatatura acestor initiati. O cale era aceea de a angaja un sophist, cum se facea in Roma acelor timpuri, iar cea de-a doua era sa urmeze cursurile unuia dintre colegiile sau academiile infiintate de oameni ca Plato, Aristotel, sau Pitagora.

Scoala lui Pitagora a luat fiinta in 518 iH in Creta, aici discutandu-se si dezvoltandu-se cea mai mare parte din stiinta numerelor si geometrie avansata. Stiinta numerelor, care era considerata o stiinta perfecta, numerele patrate si proprietatile lor, au devenit punctul de pornire spre credinta ca tot ce exista in lume si in univers pot fi, in oarecare masura, exprimate in mod matematic. Observatiile lui Pitagora asupra corzilor vibrante au dus la a se crede ca si muzica este o stiinta matematica. Discipolii lui Pitagora credeau de asemenea ca sufletul uman se poate ridica catre divin prin gandire filozofica ca mod de purificare, asa ca practicau un mod de viata strict.

Academia lui Platon(o institutie care a dainuit peste 900 de ani, pana a fost inchisa de catre imparatul Iustinian in 529 dH, ca fiind un asezamand pagan) a fost infiintata pentru a educa viitorii politicieni si oameni de stat in Atena. Ideile lui Platon cu privire la efectul matematicii asupra vietii si educatiei pareau mult mai putin extreme decat cele enuntate de Pitagora, asa cum se poate vedea in Legile lui Platon. Matematica era considerata baza pentru a trece la gandirea filozofica si, asa cum a propus Platon, studiul matematicii ar fi trebuit sa ocupe primii zece ani din educatia unui student. Acest mod de gandire a furnizat cel mai bun antrenament pentru minte, fiindca studentii erau capabili sa inteleaga relatiile care nu se puteau demonstra fizic. Deoarece gandirea logica clara era pretuita nu doar de discutiile filozofice, cat si de arena politica, Platon si-a incurajat studentii sa se antreneze in matematica, deoarece credea ca incurajeaza cel mai precis si determinat mod de gandire de care omul este capabil. Republica lui Platon da un altfel de inteles modului de invatat matematica descris mai sus. Invatamantul era redus la elementar, care era probabil inspirat de presiunea publica a romanilor, care aveau opinii foarte diferite in legatura cu valoarea matematicii in educatie.

Liceumul lui Aristotel avea program de studiu mai apropiat de cel academic, fiind indreptat mai mult catre stiintele naturii. Merita mentionat ca acesta era unul foarte extins, desi nu atat de avansat, asa cum se credea cateva secole mai tarziu in Universitatile Britanice. Modalitatea de instruire in Liceum era asemanatoare cu cea din Academia lui Platon, cat si cu cea din Scoala lui Pitagora, cu ani in urma. Grupurile de studenti se adunau in jurul maestrului mult mai invatat si ii puneau acestuia intrebari. Acesta, la randul lui, incerca sa le raspunda si apoi o discutie se isca pe baza acestui subiect. Aceasta stil de predare pe baza de conversatie ocazionala nu prea a fost dezvoltata, remarcandu-se contrastul cu metodele de invatamant ale Europei in urmatoarele secole.



Sursa: J J O'Connor si E F Robertson, bazat pe un proiect onorific al Universitatii din St Andrews de Elizabeth Watson din mai 2000.
Trimite prin: Send by email Yahoo Messenger
Adaugă această pagină la: Digg it Add this page to Del.icio.us Add to Google Add to Windows Live Add to Yahoo! MyWeb Add to Tehnocrati Add to Blink Furl it Add to Simply Reddit Newsvine Stumble it Add to Mr. Wong
Ai uitat parola? | Cont nou
ProfuDeMate - Grupuri google
Alăturaţi-vă Profului de Mate şi pe Google Groups
Ultimele vizite
© 2006 - 2019 Mate.Info.Ro     Toate drepturile rezervate.
Este interzisa reproducerea integrala sau partiala a continutului acestui site pe alte siteuri sau in orice alta forma fara acordul scris al Mate.Info.Ro