Scurt tratat de manipulare în Scoala Româneasca
Episodul I
Se lanseaza zvonul ca scoala are o traditie, sa zicem în formarea claselor de germana.
Acest zvon poate circula oricum, chiar daca în zona nu sunt etnici germani sau rezultatele scolare nu arata succes în acest sens.
Toata lumea a vazut cât de sus poate sa ajunga un vorbitor de germana.
Se creeaza un trinom format dintr-o învatatoare, o profesoara de germana si, dupa caz, o profesoara de matematica sau de limba româna.
Toate aceste cadre didactice trebuie poleite cu aur. Se apeleaza la propaganda si, în schimbul unor mici favoruri, acestea raspândesc zvonul în cartier, la coafor, în parcuri, la locurile de joaca etc... ca parintii care îsi includ copiii în acest trinom au succesul garantat.
În aceasta scoala, directorul nu are legitimitate decât daca accepta acest compromis. Actiunea de a atrage directorul este de obicei o simpla formalitate, pentru ca inspectoratele scolare numesc în functiile de conducere oameni usor de manipulat care nu sunt interesati de evolutia procesului de învatamânt (voi reveni într-un episod asupra acestui aspect), ci de altele.
Prima etapa o reprezinta formarea „claselor bune” la ciclul primar. La înscriere, o secretara cu ochiul bine format, selecteaza parintii dupa vorba... dupa port..., când acestia vin la pomul laudat.
Odata clasa formata începe „manipu-relationarea” cu parintii care are ca scop atragerea acestora catre activitati suplimentare de pregatire ca de..., clasa are un nivel ridicat si educabilul trebuie sa faca fata...
Aceste activitati suplimentare au loc, de cele mai multe ori, la domiciliul elevului, iar dupa un efort covârsitor profesorul este invitat la o cafea, iar aici nu trebuie sa piarda ocazia de a turna cucuta în urechile parintilor, spunându-le ca alegerea pe care au facut-o e cea mai buna.
Tot atunci li se enunta teorema: „Daca nu sunteti cu noi , atunci sunteti împotriva noastra” (Demonstratia este facultativa!)
Va urma!...